2016-02-19 07:00:00 • 4 min lezen

Jordan Klassen - Javelin

Label : Nevado Records Eindoordeel : 8

Na het goed ontvangen Repentance uit 2013 is daar sinds vandaag de opvolger van de uit Vancouver afkomstige singer/songwriter Jordan Klassen. Naast een inkijkje in zijn persoonlijkheid brengt Javelin ons ook een wat andere sound.

Peter Pan’s Generation Hij vindt zichzelf nog altijd een exponent van “Peter Pan’s Generation”, een term die hij zelf heeft bedacht. Klassen bedoeld hiermee de transformatie van adolescentie naar volwassenheid, oftewel de lente van je leven. Na een worsteling met een depressie en een persoonlijk wat lastigere periode besloot Jordan Klassen bij het opnemen van dit nieuwe album uit zijn comfortzone te komen. Op advies van James Vincent McMorrow verruilde Klassen zijn homebase Vancouver voor de winderige vlaktes van Texas. In de beroemde Sonic Studios in Tornillo, net buiten El Paso, werden de tien nummers opgenomen en bespeelde Klassen vrijwel alle instrumenten. De “sound” van Javelin is wellicht nét wat anders dan die van Repentance; het is minder folk maar nog steeds dat weidse, dromerige geluid dat wellicht herinneringen aan een artieste als Enya doet denken.

Het karakter van het album is anders dan zijn voorganger Bij opener ‘Glory B’ vallen de stukjes van de puzzel meteen aardig op hun plaats; ondanks dat het nummer ook “dromerig en ietwat gedempt” klinkt is er een duidelijke drumsectie aanwezig en weet Klassen op een creatieve manier diverse muzikale elementen en details toe te voegen. ‘Garoyles’ is met ruim vijf minuten het langste nummer op dit album en absoluut één van de sterkere tracks. De basis is uiteraard de gitaar maar het nummer wordt mooi opgebouwd, strijkers en backing vocals worden toegevoegd en de stem van Klassen houdt je in zijn greep. De sfeer die dit album uitademt is er één van een stem in de mist, dromerig, betoverend als een landschap dat surrealistisch is maar je niet los kan laten. ‘No Salesman’ en ‘Light In The Evening’ zijn daar sprekende voorbeelden van; beide nummers voorzien van diverse laagjes, subtiele muzikale elementen en die wat “hymne”-achtige stem van Klassen.

Dit album is soms erg persoonlijk ‘Baby Moses’ is waarschijnlijk het nummer dat het hoogste “pop-gehalte” in zich heeft met een catchy refrein en een rijk instrumentarium en gaat over genomen beslissingen uit het verleden en wat Klassen met de wetenschap van nu, toendertijd zou hebben gedaan. Een vraag en dilemma die u en ik ook herkennen. Zoals al aangegeven is Javelin niet zomaar tot stand gekomen en geeft het ook een inkijkje in de persoon Klassen. ‘Delilah’ is daar een mooi voorbeeld van. Het nummer gaat over zijn moeder waarbij enige tijd borstkanker werd geconstateerd en die gelukkig weer aan het herstellen is. Hij zingt hier bijvoorbeeld over: “I’ve Seen You Taken The Poison” / “Watch The Hair Fall”. De afsluiter ‘Smoking Too Long’ is geheel in stijl en zal je waarschijnlijk een voldaan gevoel geven.

Eindoordeel Of Jordan Klassen nog steeds deel uitmaakt van “Peter Pan’s Generation” is nog maar de vraag. Er is natuurlijk in zijn privé-leven het nodige op zijn pad gekomen. Javelin klinkt nét iets anders, iets weidser dan zijn vorige album maar nog steeds komen de associaties met een fantasiewereld, draken en sprookjes voorbij. Een heerlijk album om liggend naar een heldere sterrenhemel te beluisteren en dan langzaam weg te dromen. Veel luisterplezier.

Jordan Klassen live: 4 maart ; Waalse kerk, Amsterdam 5 maart ; Grand Theatre, Groningen 6 maart : Doornroosje, Nijmegen