2015-04-26 07:00:00 • 3 min lezen

Jordan Klassen - Repentance

Label : Nevado / PIAS Eindoordeel : 7,5

Er zijn ongelofelijk veel goede muzikanten op deze aardkloot. Zo maken we in Europa nu kennis met de Canadese singer/songwriter Joran Klassen die we in het best kunnen plaatsen in de hoek van de indie, aangevuld met de nodige dosis folk.

Getipt als één van de muzikale beloften De vanuit British Columbia opererende Klassen noemt zichzelf een exponent van de “Peter Pan’s Generation. Hiermee bedoelt Klassen de overgang van het adolescent zijn naar de volwassenheid. Anders gezegd, de lente van je leven. Samen met producer en multi-instrumentalist Jonathan Anderson is het debuutalbum van Klassen, Repentance, tot stand gekomen. Het album is ongelofelijk gevarieerd en heeft iets vrolijks over zich. Dat stukje ongedwongenheid, het jeugdige waarover Klassen spreekt hoor je terug. Inmiddels is hij in Canada wel ontdekt en wordt zijn muzikaliteit onderkend. Door CBC (Canadian Broadcasting Corporation) werd hij vorig jaar uitgeroepen tot één van de (muzikale) beloften.

Rijk instrumentarium Openingstrack ‘Sweet Chariot’ geeft meteen een goede indruk tot waartoe Klassen in staat is. Een uitermate rijk instrumentarium, een koorachtige tweede stem en niet te vergeten zijn eigen aangename, wat hoge stemgeluid. Door de plaat heen horen we naast de meer traditionele instrumenten ook nadrukkelijk de ukelele, de piano, de viool, het omnichord, de trombone, de lap-steel gitaar enz. Naast de opener ‘Sweet Chariot’ zijn nummers als ‘The Scribe Of Doorposts’ en  ‘Balcony’ lekker vlotlopende nummers waarbij dan weer de ukelele en dan weer de lap-steel wat meer prominent te horen zijn. Hoogtepunt en typerend als blauwdruk van Repentance is waarschijnlijk ‘The Horses Are Stuck’; een werkelijk prachtig nummer dat ook weer dat rijke instrumentarium heeft maar waar door de subtiele inbreng van bepaalde instrumenten nét dat beetje extra karakter krijgt.

Ook persoonlijke nummers Op het album zijn ook dromerige nummers te horen als ‘Goodhart’s Law’, ‘Strengthen Me With Raisins’ en ‘May Is Blood Month’ waarbij op laatstgenoemde er nu ineens plaats is voor het geluid van de trombone. Onbedoeld of niet, het neemt je ook mee in dat fantastische landschap van Canada. Toch is niet alles jolig en vrolijk en durft Klassen ook te schrijven over andere thema’s. Zo heeft hij ‘Go To Me’ geschreven voor een vriend wiens vader aan kanker was overleden. Zo blijft het album je boeien want telkens wordt er weer een nieuw muzikaal deurtje geopend. Na de prachtige, melancholiek klinkende afsluiter ‘I’m A Collector’ komt er na een kleine drie kwartier een einde aan deze mooie luisterplaat.

Eindoordeel Een verrassend album dat een niet alledaagse sfeer oproept. Associaties met dromerigheid, sprookjes, een sterrenhemel en een fantasiewereld liggen op de loer. Muzikaal zit dit debuutalbum uiterst geraffineerd in elkaar door het grote scala aan instrumenten dat is gebruikt. Enige kanttekening is dat alles wel binnen dat gekozen spectrum blijft. Aan de andere kant, je kunt dat ook als meerwaarde zien. De kans dat we nog meer van Jordan Klassen gaan horen lijkt me er een uit de categorie zekerheid.