Jordan Rudess – Wired For Madness

Label: Mascot

2019-04-25 07:00:00 • min lezen

Progrock
7,5

Jordan Rudess – Wired For Madness

Al toetsenist van de band Dream Theater is Jordan Rudess het meest bekend. Maar wat mensen vergeten is dat hij ook de toetsten heeft ingespeeld voor David Bowie Heathen album. En dat de man een multi talent heeft om zijn muzikale invulling te geven aan derden. In het teken staan van de band is voor hem een belangrijk uitgangspunt. Maar met dit album komt hij weer even uit de schaduw.

Jordan krijgt nu de hulp van anderen om zijn gekkenwerk compleet te maken. Zo verzorgen Joe Bonamassa, Guthrie Govan  en Vinnie Moore de gitaarsolo’s en weet James LaBrie nog even zijn maatje te helpen.
De songs passen in de stijl van Dream Theater en drummer Rod Morgenstein en Elija Wood slaan zich helemaal suf achter de kit. Van Jazz, pop, rock, pop en gothic, het gaat alle kanten op. En dan hebben we het alleen nog maar over het meesterstuk ‘Wired For Madness’. Een song dat in twee delen is opgedeeld en uiteindelijk voor 34 minuten muziek zorgt. Deels gezongen maar grotendeels instrumentaal. Er zijn band die de 34 minuten album eens niet halen, of dit onder de maat uitbrengen. Rudess weet dat dit niet hoort en weet met de overige 6 songs nog eens 30 minuten aan het album toe te voegen.
Het melodieuze ‘Off the Ground’ geeft ineens veel rust op het album en met het bluesy ‘Just Can’t Win’ gaan we nog een funky Drop Twist eruit persen zodat we alle muziekstijlen in een notendop hebben gehad.
Het album is dan ook wat te wisselvallig ten opzichte van het belegen en gemakkelijk in het gehoor liggende album van Dream Theater.

Progrock