Joseph Parsons - At Mercy's Edge

Joseph Parsons - At Mercy's Edge

2020-12-11 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Folk / Rock
8,5

Joseph Parons - At Mercy's Edge

Joseph Parsons wordt al dan niet met de toevoeging “Band” aangeduid en de Amerikaan gaat al enkele decennia mee. Onlangs kwam zijn laatste album At Mercy’s Edge misschien wel geruisloos uit maar het is eigenlijk de bedoeling dat dit album vanwege zijn kwaliteiten juist wat meer aandacht krijgt.

“Transatlantic Band”
‘Changes Everything’ is een lekkere rocker zonder al te veel franje maar bij ‘Nerve’ is het toch niet vreemd om toch even aan de muziek van The Boss te denken; vocaal is Arthur sterk en trekt hij alle aandacht naar zich toe maar het nummer kent een prima “break” en de muzikanten kunnen volop excelleren waardoor dit echt een nummer is dat als een echte, voltallige band klinkt. Die band bestaat naast Joseph Parsons uit de Nederlander Freddi Lubitz op basgitaar, de Amerikaan Ross Bellenoit op gitaar en de Duitser Sven Hansen op drums. Geen wonder dat hij zijn band dan ook als een “Transatlantic Band” betiteld. Na diverse uitstapjes is het nu weer deze band, in deze samentelling die een heerlijke combinatie van Rock en Folk weet te maken. Nummers als ‘Madness’ en ‘Trouble Zone’ hebben een lekker rauw randje.

À la Nick Cave
Na dat sterke eerste deel van dit album waarbij de nadruk toch wel ligt op de Rockmuziek weet Parsons gaandeweg steeds meer diversiteit en nuancering in zijn songs aan te brengen. Luister maar eens naar de innemende akoestische ballad ‘One More’ waar we een vocale bijdrage horen van Emily Ana Zeitlyn. Ook de broeierige Americana-achtige slowburner ‘Living With The Top Down’ is prachtig met Parsons die over een stem à la Nick Cave lijkt te beschikken en ‘Mule Train’ is lekker uptempo, broeierig en met een strakke gitaarsolo. Maar evengoed slaagt de Amerikaan er ook in om bij bepaalde nummers wat nadrukkelijker te doceren en een ongekende spanningsboog op te bouwen. Luister maar eens naar het donkere ‘Last One in’ dat na een aarzelend begin fantastisch wordt uitgebouwd met een lekker stukje gitaarwerk. De titelsong en tevens afsluiter, ergens balancerend op het snijvlak van Americana en Folk, is werkelijk een pareltje en zet alles wat we voorafgaand hebben gehoord nog maar eens in het juiste muzikale perspectief.

De geboren Amerikaan leeft met zijn gezin in Duitsland maar heeft dus zijn roots duidelijk in de VS, iets dat duidelijk terug te horen is. Met de jaren is de muziek én de stem van Parsons alleen maar beter geworden en met At Mercy’s Edge levert Parsons dan ook een meer dan bovengemiddeld album af waarin diverse stijlen te herkennen zijn. Een album dat absoluut de aandacht verdient. Veel luisterplezier.

Americana / Folk / Rock