Josephine Johnson - Double High Five (EP)

2021-09-03 07:00:00 • 2 min lezen

Americana / Country / Folk
8

Met The Spark maakte de Amerikaanse singer/songwriter Josephine Johnson in 2018 indruk en het duurde, mede vanwege Covid, dus enkele jaren voordat we weer nieuw werk van haar tegemoet konden zien. Met Double High Five is Josephine terug en in Amerika wordt ze vanwege haar stem die zowel krachtig als kwetsbaar is regelmatig vergeleken met Janis Joplin.

Karakter
Voor dit album ging ze de samenwerking aan met producent en multi-instrumentalist Andrew Sovine (Ashley McBryde, Fox Brothers, Alice Wallace), die ook gitaar speelt op de plaat. Daar waar we op het vorige album The Spark uit 2018 nog een reeks studiomuzikanten hun bijdrage leverden is dit album vooral ons ding vertelde de Amerikaanse laatst in een interview. Het nummer bevat “slechts’ zes tracks met een speeltijd van een kleine 18 minuten waarvan één instrumentaaltje, ‘In The Field’. Ze opent met het ingetogen ‘Built To Last’ maar al snel wordt duidelijk dat de Amerikaanse een stem uit duizenden heeft. De titelsong is een mix van Country en Folk en met ‘Where I Belong’ noemen we misschien wel de beste track van het album. Het is mooi van opbouw, krijgt karakter door een mooie resonerende gitaar en altijd is daar dat boeiende stemgeluid met die kleine trilling in haar stem.

Eén cover
De uit Georgia afkomstige Josephine werd geboren op het platteland van Indiana en studeerde aan de prestigieuze universiteit van Savannah. Toch duurde het nog even voor ze definitief voor de muziek koos en in het verleden bewees ze al dat ze moeiteloos tussen diverse stijlen als Soul, Blues en Americana kan laveren. De afsluiter ‘Feather Song’ is een soort ode aan de natuur en Josephine schreef het toen ze helemaal ergens op een klif uitkeek op de Stille Oceaan en de zon onder zag gaan. Zelf zegt ze hierover: ‘Man, I get to be on this planet’! Het is een uptempo nummer dat lekker tegen de Countryrock aan schuurt met een bijbehorende video die absoluut de moeite waard is om even te bekijken. Om de EP te completeren is er ook nog een meer dan smaakvolle cover van Sam Phillips’ nummer ‘Sister Rosetta Goes Before Us’ en Josephine weet het op haar manier een broeierig karakter mee te geven.

Tussen haar debuutalbum uit 2014 en The Spark zaten 4 jaar! Mede vanwege Covid moesten we nu drie jaar wachten op nieuw materiaal dus laten we hopen dat deze EP een soort van tussendoortje is als opmaat naar een volwaardig nieuw album. Josephine Johnson barst van het talent maar heeft met haar unieke stemgeluid juist dat beetje extra’s. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk