Na 7 jaar nieuw eigenzinnig album voor Texaan Josh T. Pierson

2018-05-12 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop / Rock 'n Roll
7,5

Josh T. Pierson - The Straight Hits

Bij de naam Josh T. Pearson zullen waarschijnlijk niet bij iedereen meteen belletjes van herkenning gaan rinkelen. De geboren Texaan is na een lange afwezigheid nu terug met The Straight Hits, een titel die wellicht de wenkbrauwen doet fronzen want het pas zijn tweede soloalbum!

Label : Mute Records

Het duurde zeven jaar!
In 2011 was daar het hartverscheurende debuutalbum Last Of The Country Gentleman van deze geboren Amerikaan. Met een wild kapsel en een lange baard maakten we kennis met zijn muziek; een album vol met eerlijke, hartverscheurende en zwartgallige songs waarbij hij zichzelf geheel openstelde en zijn verdriet van een gebroken huwelijk van zich afschreef. Voor die tijd kunnen we hem nog kennen van zijn werk met de Texaanse Indie/Countryrock band Lift To Experience waarvan het “conceptalbum” The Texas-Jerusalem Crossroads nogal wat stof deed opwaaien. Overigens is de toenmalige drummer van deze band ook op dit tweede soloalbum van Pearson op drums te horen.

Spelregels bij het schrijven
De vraag bij Pearson, en vooral bij het lezen van de albumtitel, hoe serieus we deze Texaan moeten nemen. Tien nummers met in elk van de titels het woord “Straight” vraag om een uitleg. Maar dit is nog niet het enige want in een interview verduidelijkte  Pearson de voorwaarden die hij zich had opgelegd:  “All songs must have a verse, a chorus and a bridge. 2) The lyrics must run 16 lines or fewer. 3) They must have the word ‘straight’ in the title. 4) That title must be four words or fewer. 5) They must submit to the song above all else. ('You do as she tells you, whatever the song tells you. You bend to her, and not her to you'). Got it? Cool. Let’s get going then…”. Resultaat is een album met tien songs die laveren tussen Country, Rock ’n Roll en die lang niet allemaal als grap afgedaan kunnen worden.

10x Straight
De opener is verrassend want ‘Straight Tot The Top!’ heeft meer Rock ’n Roll in zich dan wij ooit van Pearson hebben gehoord. Vervolgens is daar het heerlijke ‘Straight At Me’, inclusief aanstekelijk orgeldeuntje. Ook ‘Give It To Me Straight’ is lekker uptempo en doet qua muzikale een beetje terugdenken aan Springsteen’s Sherry Darling. Maar Pearson blijft toch ook wel bij zijn roots want het merendeel van de nummers zijn wat rustiger en vol met zelfleed of geven een weergave van diverse levenslessen weer. Bij nummers als ‘Straight Laced Come Undone’ en ‘Damn Staright’ weet hij dan ook de juist snaar te raken. Tussendoor is er nog het wat onheilspellende shoegaze-achtige ‘Loved Straight To Hell’ om vervolgens weer af te dalen naar hartverscheurende (country)ballads. Eén van de beste nummers is waarschijnlijk het rustige ‘A Love Song (Set Me Straight)’, een prachtig indringende ballad die bijna zeven minuten klokt en waar de viool (Nick Pynn) en de trompet (Terry Edwards) het nummer wat extra diepgang geven. Afsluiten doet Pearson met het ook rustige ‘Straight Down'.

Het is lastig om een antwoord te formuleren pp de vraag hoe siereus we dit album nu moeten nemen is. We hebben er zeven jaar op moeten wachten en als we Pearson, die een totale metamorfose qua uiterlijk heeft ondergaan, moeten geloven is dit album in een vloek en een zucht opgenomen. Het geheel klinkt wat nonchalant, zonder opsmuk en hier en daar misschien zelfs wel wat rauw. Toch overheerst het positieve gevoel en volgens mij moeten we Pierson weer gewoon serieus nemen. Het bijgevoegde boekje geeft je nog verdere inzichten over het verhaal "Straight". Veel luisterplezier.

Josh T. Pierson live:
27 mei: Bitterzoet, Amsterdam

Country / Pop / Rock 'n Roll