2016-10-30 07:00:00 • 9 min lezen

Josienne Clarke & Ben Walker - Overnight

Label : Rough Trade Eindoordeel : 7

Na de eerder dit jaar verschenen EP Through The Clouds is daar nu het volwaardige debuut van Josienne Clarke & Ben Walker met de titel Overnight waarop het duo vooral de folkmuziek centraal zet.

Een diversiteit aan sessiemuzikanten is te horen op Overnight Clarke & walker brachten al eerder onafhankelijk van elkaar muziek uit als duo wonnen ze in 2015 de BBC Folk-award For Best Duo in 2015. De folk vormt eigenlijk ook wel de muzikale basis van Overnight. Na de rijk georkestreerde opener ‘Nine Times Along’, die duidelijk geïnspireerd is op muziekstijlen uit de ’70-er jaren worden nummers als ‘Something Familiar’ en Sweet The Sorrow’ wat minimalistisch neergezet waarbij de nummers gedragen worden door de stem van Josienne. Opvallend aan dit album is het rijke instrumentarium (Cello, Glockenspiel, Hoorn enz.) waarbij het duo hulp krijgt van een aantal sessiemuzikanten. Daarnaast moeten we toch even stilstaan bij het prachtige gitaarspel van Ben Walker; want dat is mede bepalend voor de klankleur van Overnight.

Nummers die we kennen uit de overlevering en traditie Typerend voor Clarke & Walker is dat ze regelmatig terugpakken naar de meer traditionele muziek, gecombineerd met folk. Dat traditionele is op dit album hun vertolking van het ruim vier eeuwen oude ‘Weep You No More Sad Fountains’. Sfeervol maar ook wat klassiek aandoend. Een andere bijzondere compositie is de vertolking van ‘Milk And Honey’, gebaseerd op een gedicht van Ivor Gurney. Op Overnight vinden we ook een cover terug van artiesten die nog steeds actief zijn. ‘Dark Turn Of Mind’ (oorspronkelijk van de Amerikaanse Gilian Welch) wordt smaakvol neergezet en het is opvallend hoe goed de stem van Josienne past. Eén van de mooiste nummers van het album is wellicht ‘The Night Of His Lamp’ waar de viool subtiel hoorbaar is en waar Samantha Whates voor de 2e stem zorgt. Toch kent het album ook luchtige nummers zoals ‘The Waning Crescent’, ook behorend tot de betere nummers. Het laatste deel van Overnight bestaat uit de wat melancholisch klinkende titelsong en het zeer rustige ‘Light Of Day’ waar Josienne wederom met haar stem straalt.

Eindoordeel Overnight is een album waar je waarschijnlijk voor moet gaan zitten. Vooral de composities en nummers die al een muzikaal verleden kennen worden wat klassiek en traditioneel neergezet. Door de keuze van de sessiemuzikanten en instrumenten wordt dit gevoel soms versterkt. Blijft staan dat Josienne over een wat iel maar warm stemgeluid beschikt en Walker laat horen een begenadigd musicus is. De arrangementen zijn smaakvol en van een hoog niveau waardoor het album absoluut blijft hangen. Ook het artwork is prima verzorgd; deze keer geen boekje maar een uitvouwbare pagina met alle teksten en info. Voor de liefhebbers van folk een must-have, voor de muziekliefhebber een mooie ontdekking.