Prachtig nieuw album voor Brits duo Josienne Clarke & Ben Walker

2018-03-26 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop / Singer-songwriter
8,5

Josienne Clarke & Ben Walker - Seedlings All

Josienne Clarke & Ben Walker vormen een Brits duo dat de afgelopen jaren behoorlijke lof vergaarde met hun sfeervolle composities die we vooral in de Folk moeten plaatsen. Het laatste album Overnight uit 2016 ontving prima kritieken en nu is daar het nieuwste album dat de titel Seedlings All heeft meegekregen en dat hier en daar een wat autobiografische inslag heeft meegekregen.

Label : Rough Trade

Tegenpolen
Clarke en Walker zijn eigenlijk best tegenpolen van elkaar. In een interview gaf Josienne laatst nogmaals aan dat Walker vooral de musicus, de technicus is. Het is Ben Walker die in de weer is met gitaren, drummachines en een loop-station terwijl Josienne de “stem” van het duo is en tijdens optredens diegene is die het contact zoekt met het publiek. Ook muzikaal zijn ze soms elkaar tegenpolen want waar Walker een voorliefde heeft voor alles met elektronische muziek te maken, zit de interesse van Josienne vooral op het vlak van Jazz en klassieke invloeden. En toch weten ze elkaar in het wederzijdse onbekende te vinden en prachtige sfeervolle platen te maken.

Niemand in de zaal
Opener ‘Chicago’ is zo’n prachtig, sfeervol maar ook semi-autobiografisch nummer; tijdens de US-tour van 2016 stond er een concert gepland in de miljoenenstad Chicago maar die avond kwam er helemaal niemand. Niet naar het voorprogramma en dus ook niet naar de hoofdact Clarke & Walker. Josienne vertelt hierover: “So, I was sitting at the bar with my quadruple bullet bourbon, thinking, “I’m not going to do this anymore. Forget this! The world isn’t made for my gift,” and then I realised that I was being a bit of a diva…”. Overigens is het gehele album qua sfeer weer in deze stijl opgebouwd; prachtige, fragiele nummers waarbij de heldere stem van Josienne Clarke volledig tot haar recht komt en de muzikale genialiteit van multi-instrumentalist Walker wederom wordt bevestigd.

Kwetsbaar en autobiografisch
Nummers als de titelsong ‘Seedlings All’ en ‘Tenderheart’ zijn mooie tracks met duidelijke Folk-invloeden en bij ‘Sad Day’ horen we een soepel vleugje Soul en Jazz terug. Op de innemende en lieflijke pianoballad ‘Maybe I Won’t’ vraagt Josienne zich af of ze ooit moeder wil worden. Dit kleine nummer is één van die tracks die veel indruk achter laat. Dat geldt ook voor het goddelijke ‘Ghost Light’ waarin Josienne het verhaal vertelt over de relatie die gedoemd is om te mislukken. Een werkelijk prachtige compositie met een tien voor de uitvoering. Bij ‘Bells Ring’ stappen ze wat uit hun comfortzone maar ook dit nummer is er weer zo’n nummer dat in positieve zin onder je huid kruipt. Het al eerde aangestipte autobiografische karakter komt horen we ook bij ‘Bathed In Light’; het gaat over dat gevoel van die 30 seconden voordat je als artiest het podium betreedt en die eerste noot zingt.

Na het al eerder genoemde en bewierookte Overnight is er nu wederom een prachtig album afgeleverd waarbij de multi-instrumentalist Walker en de stem van het duo Josienne het beste uit zichzelf halen. De teksten zijn op dit album kwetsbaarder dan ooit en Ben Walker laat wederom horen geweldige arrangementen te kunnen schrijven en een scala aan instrumenten te kunnen bespelen. Een prachtplaat binnen dit genre. Veel luisterplezier.

Folk / Pop / Singer-songwriter