Prachtig en innemend debuutalbum voor Josienne Clarke

label : Rough Trade

2019-11-16 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
9

Josienne Clarke - In All Weather

We kennen Josienne Clarke natuurlijk van haar samenwerking met Ben Walker. Samen maakten ze prachtige Folk-muziek en het bracht hun naar wereldwijde podia. Met In All Weather tekent ze voor haar solodebuut.

Terugschakelen
In 2018 kwam de samenwerking met Walker tot een einde en ook in haar privéleven verbrak ze de relatie met haar vriend. Josienne ging verder met het schrijven van liedjes en misschien moet je dit nieuwe album dan ook wel als een “post-break-up album” zien. Ze ging voor een tijdje naar het afgelegen Schotse eiland Bute om daar in alle rust te kunnen werken aan nieuw materiaal. Ze omschrijft die periode als “concept of onliness”, tevens de titel van het afsluitende nummer, en een woord dat wij nog kenen maar ons alles bij de interpretatie kunnen voorstellen

Levensweg
Josienne begint meteen met een stemmig sfeer; vanuit een drone-achtige toon wordt er percussie en piano ingezet. Maar natuurlijk is het die heldere, kwetsbare stem van Josienne die de aandacht trekt. En dat zal zo blijven gedurende het hele album. De titel is ook afkomstig uit een zin van de openingstrack “learning to sail in all weather”, en natuurlijk bedoeld de Josienne de weg die iedereen af legt in zijn/haar leven, inclusief ups en downs. Zelf verwoordt ze het als volgt: ‘To right ourselves when things feel turbulent and uncertain. How to correct your course and stay true to the things you believe and need and let all the rest go’. Mooi is het contrast met een nummer als ‘The Drawing Of The Line’ dat vooral een akoestisch karakter heeft en bij ‘My Love Give An Apple’, dat door de bijdrage van harpiste Mary Ann Kennedy een haast sprookachtig karakter krijgt.

Prachtig instrumentarium
Vaak pakt Josienne terug naar een wat meer Folkachtige sound en etaleert haar wonderlijke stem; luister maar eens naar nummers als ‘Seconds’ en ‘Walls And Hallways’ en ‘Fair Weather Friends’ dat door de LoFi-achtige tweede stem iets mysterieus mee krijgt. Maar de Josienne weet op In All Weather de spanningsboog strak te houden en te verrassen. ‘If I Didn’t Mind’ kent een veel rijker instrumentarium met de elektrische gitaren nadrukkelijk aanwezig. Ook ‘Slender, Sad & Sentimental’ is lekker uptempo en wat lichtvoetig. Op het laatste deel van het album neemt de somberheid weer wat toe; ‘Dark Cloud’ is de verwijzing naar het beëindigen van de relatie (met Walker?) en bij de afsluiter ‘Onliness’, lijkt het wel of ze dat afscheid een plaats heeft gegeven. Harp en saxofoon zijn de instrumenten die, samen met de prachtige stem, de spreekwoordelijke juiste snaar raken.

In All Weather is een prachtig uitgebalanceerd album geworden. Haar indrukwekkende stem wordt kracht bij gezet door een aantal uitstekende muzikanten waarbij we nogmaals Mary Ann Kennedy op harp willen vermelden. Als natuurlijk laveert Josienne tussen verschillende stijlen maar altijd blijft haar stem fier overeind. Een indrukwekkend album. Veel luisterplezier

Folk / Singer-songwriter