2018-12-18 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Instrumentaal / Jazz
8

Joseph Shabason - Anne

De Canadese Multi-instrumentalist Joseph Shabason brengt met Anne een album uit dat een zeer persoonlijk karakter kent.

Prachtig vormgegeven soundscapes persoonlijke invulling
We kennen Shabason naast eerder solowerk ook vanuit Destroyer. Op dit album Anne, de naam van zijn moeder, weet hij de instrumentale stukken te verrijken met fragmenten van gesprekken die hij met haar voerde over haar ziekte Parkinson. Op ‘I Thought That I Could Get Away With It’ verweeft hij de muziek voor de eerste keer met teksten. Bij ‘Deep Dark Divide’ horen we delen van een interview met Anne. Het nummer wordt prachtig vormgegeven op een basis van echoënde synths die klinken alsof ze uit de jaren ’80 komen. Op het prachtig ingetogen ‘Dangerous Chemicals’ is het contrast tussen piano en sax geniaal gevonden. Het album ontwikkelt zich gaandeweg de nummers en Shabason neemt je mee in zijn vertaling van hoe je als liefhebbende zoon het leed deelt van je moeder die aan Parkinson lijdt. ‘Forest Run’ is ook weer mooi ingetogen terwijl ‘Fred And Lil’ waarschijnlijk het meest experimentele nummers is met vervormde flarden tekst. ‘Toh Koh’ is eigenlijk geheel a-capella waarbij we deze twee woorden steeds echoënd terug horen. De ruim 6 minuten durende afsluiter ‘Treat It like A Wine Bar zorgt voor een passend einde en inmiddels zijn we zo ver dat het kabbelende water en de wind die we horen niet voor clichés zorgen.

Het mooie van dit album is dat Shabason bestaande structuren weet te behouden en daarom heen conceptueel en wat experimenteel werkt. Binnen dat alles weet hij de emotie vast te leggen door het gebruikte instrumentarium waardoor het geheel een wat Ambiente sound meekrijgt. En natuurlijk zorgen de gebruikte flarden van het interview met zijn moeder Anne Shabason er voor dat deze plaat de persoonlijke en emotionele lading krijgt.

Alternative / Instrumentaal / Jazz