Debuutalbum Release The Dogs voor Joyero

Label : Merge Records

2019-09-13 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
7,5

Joyero - Release The Dogs

Joyero is de artiestennaam van Andy Stack die hij voor dit soloproject gebruikt. Stack is geen onbekende in de muziekwereld want het kan zo maar zijn dat je hem nog kent van zijn bijdrage aan Wye Oak. Met Release The Dogs maakt de uit Baltimore, USA, zijn solodebuut.

Helft van duo Wye Oak
Stack is natuurlijk de drummer van Wye Oak maar werkte ook met acts als Helado Negro en Lambchop. Ondanks dat hij nu solo een plaat uitbrengt is het haast onmogelijk om ook die roots van Wye Oak niet terug te horen. Stack weet natuurlijk waar zijn kwaliteiten wel en niet liggen en dat wordt gaandeweg het album ook duidelijk. Zijn vocalen zijn vooral wat rustig en gedempt en zijn in evenwicht met de melodieën die vooral vorm krijgen door de elektronica en de drums. Dat is natuurlijk weer niet vreemd want dat zijn juist de instrumenten die hij bij Wye Oak ook bespeelt als hij met zijn muzikale bondgenoot Jenn Wassner muziek maakt en optreedt.

Ambient
Met het door de beats en samples spannende ‘Alight’ wordt Release The Dogs geopend en meteen is de inzet van de elektronica en drums nadrukkelijk aanwezig. Die wat Ambient-achtige sfeer zet hij door met nummers als ‘Dogs’ ‘Salt Mine’ en afsluiter ‘Time’. Ook horen we wat rustigere, dromerige nummers zoals ‘Starts’ en ‘After You’. Hier en daar zijn nummers wat complexer zoals bij ‘Steepest Stairs’, waar het tempo tussen melodie en zang soms uit balans lijkt te zijn. Hierdoor krijgt het nummer wel een wat meer intrigerend karakter. Ook ‘Man’, met de combinatie tussen de falsetto stem en de akoestische elementen, zorgt voor een wat andere sfeer. Die akoestische gitaar horen we overigens ook terug op het midtempo ‘Small Town Death’.

Natuurlijk klinken de elementen en het DNA van Wye Oak door in Release The Dogs. Zonder zijn steun en toeverlaat en zangeres Jenn Wasner klinkt Stack hier en daar misschien wel eenzaam. Daarom een compliment voor het eindresultaat. Veel luisterplezier.

Indie / Pop