2016-03-26 07:00:00 • 5 min lezen

Judas Priest - Battle Cry

Judas Priest – Battle Cry Label: Sony Eindoordeel: 7,5

Met wandelstok loopt Rob Halford het podium op. Na het intro krijgt het logo op de Metal Gods een vlammend karakter. De lichten kleuren rood en de “Battle Cry” wordt ingezet. Het is inmiddels het vierde live album van Judas Priest, waarvan de eerste “Unleashed in the East” als een legendarisch album wordt bestempeld. Inmiddels zijn we ruim 35 jaar verder en de band heeft diverse band wisselingen gehad. De keus van de setlist is ruim aanwezig, maar “Victim of Changes”, van “Sad Wings of Destiny” uit 1976 staat weer op de setlijst. Op dit album natuurlijk ook nieuwe songs van het album “Redeemer of Souls”. Naast de opener zijn de nummers “Dragonaut”, “Halls of Valhalla” en het titelnummer van het recente album op deze cd/dvd te horen. Het album is een terugkeer van het stevige werk van the Priest. Met de “jonge” Richie Faulkner als nieuweling op gitaar zien we dat Glenn Tipton vele solopartijen op zich neemt. Voorheen vormde hij het beste gitaarduo met K.K. Downing, die de solo’s op perfecte wijze afwisselden. Maar de lederen pakken met metalen punten zijn er nog. De show is opgenomen op het Wacken festival afgelopen jaar en de bonustracks van de dvd “Screaming For Vengeance”, “The Rage” en “Desert Plains” komen uit Polen. Tevens wordt er nog een klein verschil gemaakt tussen de dvd en cd. Zo ontbreken “Turbo Lover” en “Living After Midnight” op de cd. Het zijn misschien meer de pop getinte songs, maar wordt ze worden altijd luidkeels meegezongen door het heavy publiek. Naast de classics “Breaking the Law”, “Hell Bent For Leather” en “Electric Eye” is het een mooi overzicht van de Priest songs door de jaren heen. Qua show is het een niet een uitgewerkte show maar solid rock met goede verlichting. Hierdoor kan de keus tussen cd of dvd worden gemaakt op basis van het aantal nummers.