2014-07-13 07:00:00 • 5 min lezen

Judas Priest - Redeemer of Souls

Judas Priest - Redeemer of Souls Label: Sony Eindoordeel: 7,5

De meesters van de New Wave Of Britisch Metal, de invasie van Britse rockbands van de jaren 70/80 zijn terug. De band stond bekend door hun heavy metal sound, live shows met motoren en leder studs kleding van zanger Rob Halford. Muzikaal stond het als een huis, levert de metal klassiekers “Breaking The Law”, “Freeway Burning” en “Living After Midnigt”. De band kent door de jaren heen veel bandwisselingen waar in het begin de drummers als een Spinal Tap komen en gaan. Na het vertrek van gitarist K.K. Downing is bassist Ian Hill nog de enige originele bandlid. Juist het vertrek van Downing is voor The Priest een behoorlijke aderlating. Judas Priest had met de gitaristen Glenn Tipton en Downing het best op elkaar ingespeelde gitaristen duo van de wereld. Naast de stuwende rythm riffs dat de metal zo herkenbaar maakte, kon dit duo binnen de solo’s elkaar afwisselen. Dit gebeurde zowel op de albums als live.

Als vervanger van Downing is Richie Faulkner aangesteld. Als gitarist van Lauren Harris ( dochter van Steve Harris van Iron Maiden) viel hij op en werd in 2011 gevraag om Downing te vervangen. Het gitaar geluid van Judas Priest blijft gelijk al lijken de composities van o.a. “Dragondaugt” en ”Cold Blooded” op Iron Maiden songs. Met ‘Halls of Valhalla” komt de Priest sound terug en de hoge uithalen van Rob Halford. Het snellere gitaarwerk horen we op “Metalizer”. Al wordt hier de uithalen van Halford gemist, of moeten we constateren dat dit niet meer haalbaar is. Het gitaarspel is over het algemeen wat logger, maar de metal blijft zeker in de genen van deze Priest zitten. Te vergelijken met de solo albums van Tipton, die overigens de gitaren van het videospel ‘Brutal Legand” heeft ingespeeld. De bonus cd geeft 5 extra songs die luchtiger zijn en terug vallen op de populaire Priest songs. De uitvoering van de cd, het boekje etc. is erg goed zodat je waar krijgt voor je geld.

Het is een solide Judas Priest album, maar duidelijk dat KK Downing wordt gemist.