2015-10-17 07:00:00 • 3 min lezen

Julia Holter - Have You In My Wilderness

Label : Domino / V2 Eindoordeel : 8

De dertigjarige Amerikaanse Julia Holter bracht onlangs haar vierde album uit onder de titel Have You In My Wilderness. Na een drietal eerdere albums is daar nu waarschijnlijk het meest toegankelijke album tot op heden dat Julia heeft uitgebracht. Tragedy uit 2011, Ekstasis uit 2012 en Loud City Song uit 2013 kregen positieve recensies maar waren wel platen waar je echt even voor moest gaan zitten en kregen ook wel vaak het stempel ‘experimenteel’ tegen. Toch is niet alles op dit laatste album even alledaags maar met producer Greif-Neill is Julia Holter erin geslaagd een album voor een breder publiek te maken zonder haar eigen persoonlijkheid te verloochenen.

De vergelijking met Kate Bush komt niet uit de lucht vallen Met ‘Feel You’ schiet ze uit de startblokken op Have You In My Wilderness. Een mooi, dromerig en romantische nummer waarbij Julia met haar stem meteen in de schijnwerpers wordt gezet. Horen we ook nog een zweem uit de zeventiger jaren? Nog lichtvoetiger en voorzien van een prachtige melodie is ‘Silhouette’. Zo mainstream en popachtig hebben we deze Amerikaanse nog zelden gehoord. Het is dan ook niet vreemd dat we ook een andere kant van Julia horen; het met violen ietwat zwaar aangezette ‘How Long’ dat je even weer terug op de aarde zet. In het verleden werd ze al eens genoemd in het rijtje Kate Bush, Joanna Newsom en ook een Laurie Anderson en op zich is dat niet vreemd. Julia Holter laat horen van veel markten thuis te zijn en verschillende stijlen aan te kunnen maar bovenal over een prachtige stem te beschikken. ‘Night Song’ is misschien wel één van de beste tracks; een prachtige ballad, ondersteund door violen, waar Julia vocaal tot grote hoogte excelleert.

Rijk georkestreerde arrangementen Waar Julia zich in eerder werk liet meeslepen in onder andere Griekse tragedies is dit album het meest toegankelijke tot op heden. Een nummers als ‘Sea Calls Me Home’ klinkt op sommige momenten bombastisch om vervolgens weer wat theatraal te worden, wat ook komt door het rijke instrumentarium dat op dit album gebruikt wordt. In de piano-ballad ‘Betsy On The Roof’ verdrinkt Julia Holter bijna in melancholie. Dit ruim 6 minuten durende nummer kent een geweldige opbouw naar een mooi sluitstuk. Verrassend en om blij van te worden krijgen we tussendoor het vrolijk klinkende uptempo ‘Everytime Boots’ voorgeschoteld. Via het broeierige, psychedelische en jazzy klinkende ‘Vasquez’ komen we bij afsluiter en titelsong ‘Have You In My Wilderness’. Dit nummer is terecht tot titelsong gekozen en waarschijnlijk het mooiste nummer van het album. Ook nu zijn de strijkers alom aanwezig in deze prachtige, bijna episch gezongen ballad.

Eindoordeel Haar vorige albums konden we nog als een creatie van de door Julia Holter geschapen eigen werkelijkheid betitelen. Met Have You In My Wilderness gaat ze vrolijk verder met iets moois creëren, maar dan wel voor een breder publiek. Prachtige melodieën die rijk georkestreerd zijn volgen elkaar op met de prachtige stem van Julia Holter in het middelpunt. Een plaat waar bij elke luisterbeurt nieuwe deuren opengaan en die blijft boeien. Veel luisterplezier.

Julia Holter live: 7 november : November Music, Den Bosch 19 november : Le Guess Who festival, Utrecht