Nieuwe album In The Same Room van Julia Holter

Label: Domino

2017-04-14 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Singer-songwriter
7

Julia Holter - In The Same Room

De 32-jarige Amerikaanse Singer/songwriter Julia Holter bracht vorige week haar vijfde album uit onder de titel In The Same Room. Na een viertal eerdere albums met het tot op heden meest succesvolle Have You In My Wilderness is daar een terugblik op haar eerder werk. Op In The Same Room vinden we geen nieuw werk terug, maar nummers afkomstig van de eerdere vier albums die nu live op de plaat zijn gezet.

Bestaand materiaal in een nieuw, live opgenomen jasje
Julia Holter’s werk is niet altijd even toegankelijk; het is creatief, expressief, dramatisch maar vooral redelijk complex. Deze terugblik is in de RAK studios in Londen in twee dagen live opgenomen. Samen met haar bandleden Corey Fogel (drums, zang), Dina Maccabee (viool/zang) en Devin Hoff (akoestische bas) heeft ze er voor gekozen om elf nummers net iets anders te arrangeren en dus live op te nemen. Opvallend is dat Julia voor de keuze van deze elf opnieuw opgenomen tracks haar tweede album Ekstasis links laat liggen. Ook van haar debuutalbum Tragedy uit 2011 horen we alleen het prachtige ‘So Lillies’ terug in een nieuwe uitvoering; overigens een zeer geslaagde, smaakvolle versie en het spel tussen de stem van Julia en de viool van Dina is sfeerbepalend. Van het album Loud City Song zijn een drietal tracks terug te vinden.

Het album Have You In My Wilderness is hofleverancier van de tracks op dit album
Het merendeel van de nummers is dus afkomstig van Have You In My Wilderness en een aantal prachtige nummers van dat album zijn ook op dit album terug te vinden. Geniet van het gevoelige ‘Feel You’, met Julia op de klavecimbel. Het jazzy en ietwat psychedelische ‘Vasquez’ kruipt nóg dieper onder je huid dan bij het origineel. De ruim zes minuten durende pianoballad ‘Betsy On The Roof’ is nog steeds innemend en klinkt in deze versie zelfs nog dramatischer, mede door het excellente vioolspel van Dina Maccabee. Het album wordt afgesloten met ‘Sea Calls Me Home’, ook een nummer dat weer diverse karakters kent.

In The Same Room is plaat die het bij de volgers van Julia Holter goed zal doen. Het is mooi gearrangeerd en met je ogen dicht waan je jezelf waarschijnlijk in een oud muziektheater met hoge plafonds en ornamenten. Voor diegene die Julia Holter (nog) niet kennen is het een mooie kans om met haar muziek kennis te maken. Wel jammer dat er geen nieuw materiaal op staat. Zeer benieuwd naar een volwaardig album met nieuwe songs. Veel luisterplezier.

Alternative / Singer-songwriter