Julia Michaels - Not In Chronological Order

Label : Republic

2021-05-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter / Soul
8,5

De 27-jarige Julia Michaels heeft als songwriter een indrukwekkende staat van dienst; ze schreef mee aan hits van Justin Bieber, Selena Gomez, Shawn Mendez, Fit Harmony en vele anderen. Toch duurde het een kleine tien jaar voor ze zelf op de voorgrond treedt met haar debuutalbum Not In Chronological Order.

Olympische Spelen
De 27-jarige singer/songwriter Julia werd in Davenport, Iowa geboren maar groeide op in Californië. Al rond haar 12e jaar begon Julia Carin Cavazos, want zo heet ze echt, met optreden en nam ze haar artiestennaam aan. In de jaren daarna schreef ze met grote songwriters als Belle en Robbins vele hits voor grote namen als Ed Sheeran, Linkin Park en vele anderen. Ook lanceerde ze haar solocarrière in de jaren daarna en kwam ze zelf ook wat meer in de spotlights te staan door met namen als Jason Derulo en Kygo samen te gaan werken. Met laatstgenoemde sloot ze zelfs de afscheidsceremonie van de Olympische Spelen in Rio in 2016 af met het nummer ‘Carry Me’. Toch is Not In Chronological Order, na eerder wat singles en EP’s uitgebracht te hebben, haar debuutalbum terwijl wij het gevoel hebben haar een leven lang te kennen.

Vertederend
Met de wetenschap dat Julia een getalenteerd en succesvol songwriter is ligt het gevaar op de loer dat we nog kritisch naar dit album luisteren. Wat meteen opvalt is haar onderscheidend stemgeluid; er zit een randje aan die ietwat hese stem waardoor ze erg charismatisch en soms wel verleidelijk klinkt. Voeg daarbij haar schrijverstalent en er is toch wel een gouden combinatie. Meteen bij de opener ‘All Your Eyes’ bouwt ze een spanningsboog op en horen we een jaloerse Julia als we haar horen zingen: “I wanna live in a world where all your exes are dead / I want to kill all the memories that live in your head.”. Kijk zeker even de bijbehorende clip! Het mooie en misschien wel vertederende aan dit album dat er een aantal nummers op staan waarvan de tekst zo persoonlijk is dat ze het niet wilde toevertrouwen aan een andere artiest. En verder verwijst de titel naar het feit dat de verhalen in de liedjes niet altijd in die volgorde hebben plaatsgevonden.

Veelzijdigheid
Het uptempo ‘Pessimist’ is een hit-in-de-dop, met de DISCO-knaller ‘Wrapped Around’ wijst ze ons de weg naar de dansvloer en met ‘Undertone’ krijgen is daar die eigentijdse Dancepop. Maar natuurlijk zijn er ook mooie, rustige nummers te bewonderen op dit album. ‘Love Is Weird’ kent een haast etherische rust en hier horen we een totaal andere klankleur van de Amerikaanse en mooi is het fingerpickin’ gitaarspel op het akoestische ‘History’. Ook bij de romantische pianoballad ‘Little Did I Know’ is het totaalplaatje perfect als ze zingt:(“The summer before you I thought love was Shakespearean / More or less a painful experience”). Maar de afsluiter ‘That’s The Kind Of Woman’ is waarschijnlijk het absolute prijsnummer;  mooi en melancholisch en waar Julia wordt begeleid door een akoestische gitaar en wat strijkers en waar haar stem prachtig dat verhaal vertelt.

Not In Chronological Order is een meer dan verdienstelijk debuutalbum. De kracht van de liedjes is de oprechtheid waar Julia ons in haar vaak persoonlijke verhalen meeneemt en verder kent het album veel variatie. De teksten maar vooral haar stem is echt een kracht waar ze waarschijnlijk nog veel succes mee zal gaan oogsten. Een bevestiging dat wat ze al jaren voor anderen doet ze nu ook zichzelf kan reflecteren. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter / Soul