2014-09-24 07:00:00 • 7 min lezen

Julian Sartorius - Zatter

label: Intakt Records Eindoordeel: 8

Het Duitse label Intakt Records komt met het nieuw album ‘Zatter’ van Julian Sartorius. Hij is onder andere bekend als drummer bij de zangeres Sophie Hunger. Zijn debuutalbum ‘Beat Diary’ is in de wereld enthousiast ontvangen.

Zatter Sartorius speelt solo zijn plaat vol met prachtige percussienummers. Het album is ‘live’ opgenomen in zijn eigen drumstudio in Bern. Het is puur en er worden achteraf geen extra effecten aan toegevoegd. Sartorius is WYHIWYG. ‘What You Here Is What You Get’. Wat ik niet zo verwonderlijk vind. Het zijn prachtige volledige composities die je niet in een AABA schema kan vangen. De sublieme klasse van deze geluidskunstenaar komt tot uitdrukking in zijn prachtige ritmesessies die hij produceert met enorme variatie aan percussie-instrumenten De uitspraak ‘There is not a single object in the world which can’t make a noice’ van deze geluidskunstenaar zelf, geeft aan wat voor muziek je te horen krijgt. Je komt terecht in een soort testachtige sferen, die bij het leven horen. Met veel toeters en bellen, en dit in positieve context, creëert hij alledaagse geluiden, die je bekend voorkomen, maar niet thuis kan brengen. Zoals het oppompen van een fietsband, aanslepende mechanische voorwerpen, en motoren. Met toeters en bellen bedoel ik de rotating vibrators, Spaanse geitenbellen, rubber ballen, marimba’s en velerlei metalen voorwerpen. Allemaal geluiden die je goed kan verdragen omdat ze zo vertrouwt zijn. Het klinkt over het algemeen vrolijk en licht van gewicht.  Alleen het elfde nummer TSCHOLI komt erg nadrukkelijk binnen, en onderbreekt het genoegen het album af te luisteren. Het is een harde drumbeat, en het geluid lijkt ook harder te staan, wellicht te hard opgenomen ten opzichte van de andere composities. Hij heeft zijn composities ook nog titels gegeven.’Spunig’, ‘Maali’, Úer bijvoorbeeld. Blijkbaar uit het Bernese dialect. Conclusie Ik kan me voorstellen dat andere kunstenaars en muzikanten graag met Sartorius samenwerken. Zijn muziek zou goed passen in tunes, films en hoorspelen. Het is creatief en zet aan tot samenwerking, en is bijzonder creatief. Een  ‘creatieve chaos’ of ‘Zatter’ in de Bernese dialect. Vooralsnog is het album ‘Zatter’ een soloalbum van hoge muzikale kwaliteit.  http://juliansartorius.com/