Nieuw album Avalanche van Julian Taylor Band ademt Soul, Funk en Blues

Label : Fontana / Gypsy Records

2019-07-22 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Funk / Soul
8,5

Julian Taylor Band - Avalanche

In 2015 was hij al eens genomineerd voor beste Soul/Jazz act bij de Black Canadian Awards (BCA). Nu is hij met zijn eigen band terug met zijn derde album, Avalanche dat wel eens één van de muzikale verrassingen van dit jaar zou kunnen worden.

Het is ook de band
De Canadees met Mohawk-bloed opent met ‘Time’; drums en gitaar zorgen voor een aangename groove en gaandeweg wordt in dit Soul-Funk alle bandleden wel in de schijnwerpers gezet; of het nu de funky gitaarriffs zijn van Gareth Parry, de blazers of de heren Giberson of Engle op toetsen; de band staat als een huis. Want dat is natuurlijk de kern van dit sterke album; Taylor doet het niet alleen, het is hier echt de band die we horen én die ook de credits verdient. ‘Take What You Need’ is prima en bij ‘Sweeter’ weet hij aangename Blues, Soul en Rock met elkaar te vermengen. ‘Learn To Love’, een soortgelijke track die de vergelijking met Lenny Kravitz oproept heeft een soortgelijke sound en verteld over enkele vrienden die Taylor verloor door zinloos geweld.

Mohawk-roots
‘Back Again’ is misschien wel het mooiste nummer. Op een soepele melodie neemt Taylor je mee naar zijn kindertijd wanneer hij de zomers op de boerderij bij zijn grootouders verblijft. Zijn opa was een Mohawk en Taylor leerde daar hoe hij met de natuur om moest gaan. Zelf zegt hij hierover:  “Inspired by the unconditional love that I had for my Grandparents out west in Maple Ridge. They taught me about the importance of being with nature and really helped raise me.” De titelsong is een prachtige ballad die de Canadees met een wat hoger stembereik neerzet. Op het album komen we met ‘Gone’ een tweede moment van rust tegen ook nu klinkt het overtuigend. Met de soulvolle en uptempo afsluiter ‘Never Let The Lights Go Dim’ neemt hij ons nog één keer mee naar zijn muzikale gedachtegoed.

Alle negen nummers op Avalanche zijn sterk en we vinden geen nummers terug die we als opvulling kunnen bestempelen. De CD is mooi vormgegeven met teksten en de nodige achtergrond waardoor de nummers een wat persoonlijke lading mee krijgen. Taylor schreef alle nummers zelf en weet moeiteloos Funk, Soul, Blues en wat andere stijlen met elkaar te combineren. Veel luisterplezier.

Blues / Funk / Soul