Julian Taylor - The Ridge

Label : Howling Turtle Records

2020-07-19 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / R&B / Soul
8,5

Julian Taylor - The Ridge

Vorig jaar bracht hij met zijn band nog het zeer goed ontvangen album Avalanche uit, nu komt de Canadese singer/songwriter en gitarist Julian Taylor met een nieuw soloalbum. The Ridge is een verzameling van acht prachtig ingetogen liedjes waarmee de Canadees ons meeneemt in zijn herinneringen. Ook de release van The Ridge is naar voren gehaald. Taylor zegt hierover: “Ik hoop dat mensen troost kunnen vinden in deze muziek, de muziek is gemaakt om je naar binnen te trekken en je hart echt te raken.”

Rode draad
De Canadees, met Toronto als thuisbasis, is een soort van muzikale kameleon. Nadat zijn band Staggered Crossing er in 2011 mee ophield besloot Taylor solo verder te gaan. Maar naast zijn solowerk maakte hij een aantal albums met zijn vaste band. Waar hij zich normaal begeeft binnen de R&B, Blues en Soul kiest hij voor dit nieuwe soloalbum The Ridge voor een veel meer ingetogen setting, Natuurlijk zijn Folk, Soul en wat R&B altijd dichtbij maar hij weet met zijn creatieve kracht de diverse stijlen hier prachtig samen te smelten en laat zich niet verleiden om zich vast te pinnen op een specifieke stijl. De thema’s zijn allemaal niet ingewikkeld maar wel universeel. Hoop en liefde komen voorbij in de stijlvolle ballad ‘Over The Moon’ en misschien onbedoeld heeft ‘Human Race’ betrekking op het meest actuele thema van dit moment; met deels Mohawk en West-Indië roots is het niet vreemd dat Traylor zich niet altijd begrepen voelde. Die twijfel loopt als een soort rode draad door het album en komt ook terug op het mooie en wat melancholisch is ‘Ballad Of The Young Troubadour’.

Jeugdherinneringen
Voor dit album kreeg hij hulp van zijn neven Gene en Barry Diabo en een aantal zorgvuldig gekozen gastmuzikanten zoals Derek Downham op de Dobro, Kevin Fox op Cello, Burke Caroll op Pedal Steel. Miranda Mulholland op viool en de backing vocals van Sheila Carabine en Amanda Walther. Het grotendeels akoestische ‘Be With You’ laat de meest gevoelige kant van Taylor zien en met het vlotte ‘Love Enough’ is daar ineens een vleugje Tex-Mex. De opener The Ridge vertelt over zijn jeugdherinneringen die hij vaak in British Columbia doorbracht. Het is met recht de titelsong van dit album geworden, met een wat Folkachtig karakter, waar alle instrumenten prachtig in balans zijn. De bijbehorende video is mooi en persoonlijk.

Het enige minpunt is dat The Ridge maar acht nummers telt; met deze kwaliteit en diversiteit hadden het er ook zestien mogen zijn. Het album verveelt geen moment, iets wat toe te schrijven is aan de creativiteit en muzikaliteit van Taylor. Overigens wordt een deel van de opbrengst van dit album gedoneerd. Een heel mooi album dat oprecht en puur klinkt. Veel luisterplezier.

Folk / R&B / Soul