2016-05-18 07:00:00 • 12 min lezen

Julianna Barwick - Will

Label : Dead Oceans Eindoordeel : 6,5

De Amerikaanse Julianna Barwick heeft sinds 2006 al een aantal EP’s en albums uitgebracht en nu is daar de vierde volledige langspeler Will.

Nummers worden om een zin, een klank heen gebouwd

De muziek van Julianna kenmerkt zich vooral de ambiente, vaak mysterieuze sfeer. Ze gebruikt vaak een zin of alleen een gezongen klank als basis, omgeven door betoverende synths. Op Will wijkt ze daar ook niet van af en al luisterend is het lastig om de gesproken en gezongen woorden te ontrafelen

Zo nu en dan wordt er wat percussie gebruikt maar dat is meer uitzondering dan regel. Het album is uiteindelijk opgenomen in New York maar ook in Lissabon omdat Portugal het eerste Europese land was dat warm liep voor haar muziek.

“Moog”-synthesizer Will is dus een nieuwe wandeling op desolate paden; mysterieus, soms spookachtig maar bovenal sfeervol. Soms is het niet vreemd dat je aan de muziek van synthesizer-virtuoos Vangelis terug denkt. Ondanks dat je het gevoel krijgt dat het geheel zeer complex is blijkt dat Julianna regelmatig gebruik maakt van eenvoudige Moog-synthesizers. Blijkbaar hoef je niet over een “state of the art” synthesizer te beschikken om tot een eindproduct als Will te komen, wat een compliment waard is. Overigens heeft Julianna ook nog opnames gemaakt voor dit album in “The Mooge Factory” in Asheville, North Carolina vanwege de grote variëteit in synthesizers. Noemenswaardig is ook de Nederlandse inbreng op dit negen tracks durende album met een bijdrage van de cellist Maarten Vos.

Eindoordeel Zoals aangegeven is Will een sfeervol, dromerig en ambient album geworden. De negen tracks kunnen als een perfect muzikaal decor fungeren bij een film die nog gemaakt moet worden maar kan evengoed als achtergrondmuziek dienen op momenten dat je even in jezelf wilt keren. Omdat alle nummers in de essentie wel veel op elkaar lijken biedt het album waarschijnlijk niet voor iedereen genoeg variatie en met popmuziek als zodanig heeft Will weinig van doen. Veel luisterplezier.