2016-02-10 07:00:00 • 8 min lezen

Junior Boys - Big Black Coat

Label : City Slang Eindoordeel : 6,5

Na een stilte van bijna 5 jaar en wat soloprojecten is daar het nieuw album van het Canadese duo Junior Boys. De vraag is natuurlijk of ze de toenmalige rol als “dancefloor-vernieuwers” na deze afwezigheid nog kunnen vervullen.

The Album

Het album kent een elftal synthpop tracks die vooral industrieel klinken, soms wat kil aandoen maar altijd dansbaar zijn. Regelmatig wordt teruggegrepen naar de hoogtijdagen van de disco in jaren 80. Nummers als ‘Over It’, ‘Baby Give Up On It’ en de titeltrack passen moeiteloos in dat tijdsbeeld. De heren Jeremy Greenspan en Matt Didemus laten horen nog steeds erg getalenteerd te zijn. Het opzwepende en de opstuwende bassen kunnen je bij  ‘And It’s Forever’ niet ontgaan en dit is misschien wel de meest originele track. Beide heren zijn de afgelopen jaren druk geweest met soloprojecten en blijkbaar heeft dat inspiratie opgeleverd; Didemus verbleef een tijd in de Berlijnse dance-scene terwijl Greenspan zijn pijlen richtte op het dance-project Caribou.

Er is zelfs plaats voor een cover

Zo halverwege is de cover ‘What You Do For Love’ geposteerd, ooit een soulful-nummer van Bobby Caldwell, nu getransformeerd tot dancetrack met misschien net iets te veel muzikale franjes en decoraties. Op ‘Love Is A Fire’ wordt dat industriële geluid (een vleugje Depeche Mode?) dan weer gecombineerd met wat R&B. De al eerder genoemde titeltrack ‘Big Black Coat’ is de afsluiter en waarschijnlijk de beste track. Redelijk gecompliceerd en voorzien van diverse beats, bassen en samples wordt dit nummer ook weer met die typische ietwat gedempte stemmen gaandeweg tot een hypnotiserende track gepromoveerd.

Eindoordeel Big Black Coat is een typische Greenspan/Didemus productie geworden na enkele jaren van afwezigheid. Zelf geven ze aan dat de inspiratie vooral uit de Detroit Techno afkomstig is; het beste kun je gewoon dit album een keer luisteren om zelf je oordeel te vellen. Of het geheel genoeg is om je aandacht het hele album vast te houden is de vraag. Vast staat dat de heren terug zijn in het clubcircuit met een album dat vol staat van synthpop dance/techno en waarvan tracks als ‘Baby Give Up On It’ en ‘Big Black Coat’ nog in diverse remixen terug te horen zijn. Veel luister plezier!