Derde album Woman van het Franse duo Justice

2016-12-22 07:00:00 • 3 min lezen

Dance
7,5

Justice - Woman

Frankrijk ontpopt zich de laatste jaren steeds meer als voedingsbodem voor grote en kleine namen in de muziekwereld. Daft Punk en David Guetta zijn waarschijnlijk de grootste exportproducten maar nu is daar Justice met hun derde album Woman.

Label : Because Music / WEA

Het duo heeft op alle podia op de wereld gestaan
Justice is een Frans duo dat elektronische (dans)muziek maakt en zich waarschijnlijk niet wil spiegelen aan eerder genoemde namen. De heren Gaspard Augé en Xavier de Rosnay brachten eerder twee studio- en twee livealbums uit. Nummers als ‘D.A.N.C.E. en ‘Phantom’ deden het goed en de heren stonden op vrijwel alle grote festivalpodia, van Rock Werchter tot Sónar in Barcelona en het Fuji festival in Japan. Overal waar het duo verschijnt, is het grote lichtgevende kruis te zien, min of meer het symbool van Justice. Voor het derde album waren de heren naar eigen zeggen niet meer dan op zoek naar nummers die “goed voelden” en hun “state of mind” uitdrukte. Hun derde album Woman is hier het resultaat van.

Bewust of niet, DISCO is het sleutelwoord
Het album wordt geopend met ‘Safe And Sound’ dat al eerder als single werd uitgebracht. Het nummer is een déjà-vu of een ode aan de D.I.S.C.O. en je kunt dit nummer moeiteloos in dat tijdsbeeld plaatsen en in die periode zou het waarschijnlijk een onvervalste floorfiller zijn. De zangpartij wordt overigens door een Londens koor voor haar rekening genomen. Die disco-stijl wordt bij ‘Pleasure’ doorgetrokken (zijn de eerste tonen niet gelijk aan James Brown’s ‘Get On Up’?) waar het duo vocaal assistentie krijgt van Morgan Phalen. Iets elektronischer en een beetje à la Patrick Cowley, ook zo’n ster uit vervlogen disco tijden, is daar dan ineens ‘Alakazam!’; inderdaad als bij toverslag. Zo worden gaandeweg het album de nuances door Rosnay en Augé verlegd maar blijven ze wel trouw aan datgene waarvoor ze staan; elektronische dansmuziek.

Het hele nummer horen we een sirene op de achtergrond
‘Fire’ is lekker doorspekt met subtiele samples en misschien is ‘Stop’ (feat. Johnny Blake) wel het nummer dat het meest mainstream is al blijft ook deze track dansbaar. Bij ‘Chorus’ slaan de heren weer wat de techno kant in zonder dat het geheel extreem wordt. Ook ‘Heavy Metal’ is instrumentaal en ook hier verwerken de heren weer diverse invloeden en een sample van Andy Clarke’s ‘Element Of Risk’. Bijzonder is het dromerig klinkende ‘Love S.O.S.’ (feat. Romuald) waarbij de heren het zelfs voor elkaar krijgen om een vrijwel constant aanwezige sirene niet hinderlijk te laten klinken……. Pas bij afsluiter ‘Close Call’ worden de BPM’s teruggeschroefd en schotelt het duo ons een echt synthesizer nummer voor.

Justice is wat het is; elektronische dancemuziek die heel veel overeenkomsten heeft met de DISCO uit de jaren ’80, maar dan wel in een hedendaags jasje. En de beide heren blijven zichzelf trouw en doen geen concessies om te proberen die “one day wonder hit” te maken. Woman is een lekker pretentieloos album met toffe disco-muziek en bijbehorende beats gecreëerd in het omniversum van twee talentvolle Fransen. Veel luisterplezier.

Dance