Vijfde album Man Of The Woods van Justin Timberlake

2018-02-05 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter / Soul
8

Justin Timberlake - Man Of The Woods

De inmiddels tot superster gebombardeerde Justin Timberlake stond afgelopen nacht voor de tweede keer in zijn carrière in de spotlights tijdens de Halftime Show van The Super Bowl, één van ’s-Werelds grootste sportevenementen. In 2004 was daar “Nipplegate” met Janet Jackson en nog steeds weet niemand zeker of het in scene gezet was of niet. Vannacht stond hij er weer en opvallend was dat hij slechts één nummer van zijn nieuwe album speelde, nl. ‘Filthy’.

Label : Sony Music

Weerzien met oude bekenden
Dat vijfde album zag afgelopen weekend het daglicht. Maar liefst vijftien tracks die met de voor Timberlake bekende producers  Pharrell Williams, Chad Hugo, Timbaland en diens rechterhand Danja tot stand kwam. Ruim vier jaar na het indrukwekkende album The 20/20 Experience is daar nu Man Of The Woods en de verwachtingen zijn torenhoog aangezien de laatste jaren namen als Bruno Mars misschien wel de spreekwoordelijke leegte hebben opgevuld. De man die begon als lid van Boyband *NSYNC ontwikkelde zich in de loop der jaren tot superster en scoorde hits als ‘Rock Your Body’, ‘Sexyback’ en natuurlijk de absolute wereldhit ‘Can’t Stop The Feeling’.

Alicia Keys & Chris Stapleton
De al eerder uitgebrachte single ‘Filthy’ had al duidelijk gemaakt dat Timberlake verder zou gaan op de al eerder ingeslagen weg en dat er wat meer Tech/elektronica toegevoegd zou worden. Toch is Timberlake gewoon nog steeds in staat om aanstekelijke popsongs te schrijven; luister maar eens naar het swingende ‘Midnight Summer Jam’, één van de beste tracks van het album met soepele tempowisselingen en diverse laagjes. Ook de tweede single ‘Supplies’ is ronduit ijzersterk met ook hier weer die R&B-inslag. Titelsong ‘Man Of The Woods’ is een wat rustiger nummer; het is nét geen ballad en gelukkig is daar de stem van Timberlake die dit niet al te sterke nummer naar een wat hoger niveau tilt. Overigens is het album vernoemd naar zijn zoon Silas, wiens naam Man Of The Woods betekent. Ook ‘Morning Light’ is een rustig nummer met een zeer aangenaam zwoel R&B-gehalte waarbij we ook niemand minder dan Alicia Keys horen. En dit nummer is daarentegen wél van een hoog niveau. Naast deze samenwerking is daar natuurlijk ook ‘Say Something’, een lekker catchy nummer waarbij we countryzanger Chris Stapleton horen en wonderbaarlijk werkt de combinatie van beide stemmen!

Zoontje Silas
Toch is niet alles goud op dit vijfde album van de wereldster. De muzikale bedoeling achter ‘Wave’ is niet helemaal duidelijk en de combinatie van een lichte hip/hop met ska-melodie is op zijn zachtst gezegd wennen. Ook het mierzoete ‘Flannel’ valt wat uit de toon en zou maar zo maar als lullaby kunnen gaan dienen. Daarentegen is ‘Higher Higher’ wel weer van een hoog niveau met een meer dan aangenaam soulgehalte en het heerlijk dansbare ‘Montana’ (incl. gitaarriff á la Chic) en ‘Breeze Off The Pond’ doen het gevoel van de discopop herleven. Afsluiter ‘Young Man’ is op zich ook weer een prima midtempo nummer met soepele R&B-invloeden waarin JT zijn zoontje alvast wat levenslessen wil bijbrengen (“I said, young man, if you wanna make God smile / Make plans, you've got to be ready”). Het feit dat we wat gebrabbel van zijn zoontje horen en ook nog wat zinnetjes van zijn echtgenote Jessica Biel zijn misschien wat over de top.

Justin Timberlake heeft toch wat verwarring gezaaid met de vooruitgesnelde singles ‘Filthy’ en ‘Supplies; het hele album geeft een doorkijkje naar wat Timberlake anno 2018 verstaat onder hedendaagse popmuziek. Resultaat is een ruime verzameling tracks die de veelzijdigheid van deze alleskunner aantonen. Of iedereen alles even mooi vindt valt te bezien want hij raast door een heel muzikaal popspectrum. Zie hier ook de metafoor met de albumcover waaruit moet blijken dat hij diverse (muzikale) gedaantes kan aannemen. Veel luisterplezier.

Justin Timberlake live:
15 juli 2018

Pop / Singer-songwriter / Soul