2014-04-04 07:00:00 • 9 min lezen

Kaiser Chiefs - Education, Education, Education & War

Kaiser Chiefs – Education, Education, Education & War Label: Fiction/ Caroline records Eindoordeel: 8

Met “Education, Education, Education & War” zijn de Kaiser Chiefs weer terug bij hun beginpunt. Een nieuw label en een frisse start. Dat is ook te horen op deze cd. De energie spat er af en je hoort dat de band de lol van muziek maken weer heeft gevonden. De titel komt uit een speach van Tony Blair waar hij het Engelse volk oproept om te studeren, de sleutel van het Britse succes. Gelijk zit Blair in oorlog.

Soms is het letterlijk te horen in het “Coming Home” worden de lachsalvos op je afgevoerd. Met “Misery Company” wordt er nog even een tik uitgedeeld naar hun voormalige werkgever, door hen een spiegel voor te houden. De band heeft daar in tegen wel wat te danken aan deze werkgever. “I Predict A Riot” en het meeschreeuw nummer “Ruby” werden joekels van hits en doen het altijd goed bij de shows. De afgelopen 5 jaar werden er geen hits meer gescoord. Of dat nu komt door de promotie van de albums of het niet vinden van een passende hit laten we in het midden. Met dit album keert Kaiser Chiefs terug naar de tijd van het album “Yours Truly, Angry Mob”. Meezing nummers als “Ruffins on Parade” en popsongs als “One More Last Song” doen denken aan de voormalige hits.

Het is niet dat de band alleen terug kijkt naar nun succesdagen. De nieuwe frisse popsongs als “My Life” en het politiek gerichte “Cannons”, ”Bows & Arrows” is weer op en top Kaiser Chiefs . Het album sluit af met “Roses” waar een mix van Neil Youngs “Hurricane” en een Chiefsrefreintje hoorbaar is. Nu is de band iets ouder, meer teksten met politieke inslag maar vol energie, frustratie en klaar om de te veroveren.

De band is te zien op: 19 april Oosterpoort te Groningen 20 april Paaspop te Schijndel