2016-10-11 07:00:00 • 6 min lezen

Kaiser Chiefs - Stay Together

Kaiser Chiefs – Stay Together Label: Caroline Eindoordeel: 7,5

De band uit het Engelse Leeds bestaat inmiddels 13 jaar en scoorde grote hits met “I Predict the Riot”, “Everyday I Love You Less and Less” en de mega kraker “Ruby”. De indie rockpop hoort inmiddels in het rijtje van the Editors en National. Alleen weet men de laatste jaren niet door te dringen naar de top. De andere acts zijn inmiddels hoofdact van diverse festivals, terwijl Kaiser Chiefs ergens in de middenmoot moet presteren. Hoewel het recente album “Education, Education, Education & War” erg goed was, hield die het maar 2 weken vol in de Nederlandse hitlijsten. Zanger Ricky Wilson houdt zitting in de Engelse versie van the Voice, wat niet voor iedereen een gewenste situatie was. Het is ook een herhalend thema voor dit album. Met “We Stay Together” en “Hole In My Soul” worden metaforen gebruikt om als band toch bij elkaar te blijven. De band heeft met hun zesde album een switch gemaakt in de muziek. De indie pop is ingeruild voor een meer synthersizer pop dat we ook al bij White Lies bespeurden. De songs kunnen zo in de jaren 80 zijn gemaakt. “Indoor Fireworks” zou een mager popsong uit die periode kunnen zijn. De dance beat althans “This is Popmusic” zoals Wilson het zelf op plaat zegt, kent een hoog Kylie gehalte. Wellicht ligt hier een link met the Voice in dit geval. Qua zang weet Wilson dit prima in te vullen en misschien past deze sound hem beter, Op “Happen in A Heartbeat” weet hij dit kunstje op goede wijze te herhalen. Al wordt het met “High Society” toch wat twijfelachtig en lijkt het dat ons beeld van de band even moet bijgesteld moet worden. Gelukkig corrigeert men dit met het vrolijke “Sunday Morning” om met een mooi 8 minuten durende “Still Waiting” af te kunnen sluiten.

Kaiserchiefs is de komende tijd te zien in Nederland en wel op 22 oktober 013 te Tilburg 23 oktober Paradiso te Amsterdam 24 oktober Oosterpoort te Groningen