2017-10-11 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Pop
7

Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid

Van de Amerikaanse multi-instrumentaliste/componiste Kaitlyn Aurelia Smith zagen we de afgelopen jaren steevast een album uitkomen. Vorige week was daar de release van haar nieuwste album The Kid.

Label : Western Vinyl

De uit Orcas Island, Washington afkomstige Kaitlyn volgde haar studie aan het conservatorium. Ze heeft een voorliefde voor synthesizermuziek waarbij het op zijn zachtst gezegd opvallend is dat ze ook aandacht heeft voor het wat oudere materiaal. Hiermee bedoelen we de analoge Buchla Music Easel synthesizer uit 1973. Zonder al te technisch te worden is het juist dat oude, analoge geluid in combinatie met nieuwe technieken dat voor de verrassing zorgt. Voeg daarbij het feit dat Kaitlyn onconventionele melodieën niet schuwt en het resultaat is een wat Ambient-achtige sound die nog in kracht wordt versterkt door haar bezwerende, zalvende stem.

Flipperkast en Pacman
Dat organische horen we terug in de instrumentale opener ’I Am A Thought’ dat wel meteen richtingbepalend is met een mystieke sfeer. Langzame, vloeiende synths met die fluisterzachte stem van Kaitlyn zijn te horen op ‘An Intention’ maar na deze opening annex kennismaking wordt de voorliefde van die analoge synthesizer duidelijk. Vanaf titelsong The Kid horen we hoe Kaitlyn deze elementen combineert. Een basis van elektronica in combinatie met haar stemgeluid en daarom heen een veelvoud van samples en geluidjes die zich het best laten omschrijven als “flipperkast- en computergeluidjes” uit de ’80-er jaren. Alsof je naar een sciencefiction film luistert en daardoorheen Pacman en andere geluidjes uit de speelkasten hoort.

Meer filmisch karakter
Het is dan ook alsof je naar een virtuele sprookjeswereld luistert, gecreëerd op een wel heel eigen wijze. Een sprekend voorbeeld is bijvoorbeeld ‘In The World, But Not Of The World’, een nummer dat als een digitaal draaiorgel klinkt met op de achtergrond een repeterend klankbord waarbij gaandeweg elementen als vioolklanken aan worden toegevoegd. ‘Who I Am & Why I Am Where I Am’ is niet meer als wat synthgeluiden waarbij het lijkt alsof er vogels op de achtergrond fluiten. Toch vindt er gaandeweg het album een transformatie plaats en op het laatste deel krijg je het gevoel dat de tracks een wat meer filmisch karakter krijgen. ‘I Am Curious, I Care’ heeft iets mysterieus over zich en bij ‘I Will Make Room For You’ is er muzikale ondersteuning van het Stargaze-quartet met blazers waardoor er een nieuwe dimensie wordt toegevoegd. Afsluiter ‘To Feel Your Best’ is de meest “poppy”-track op het album.

Deze abstracte, onconventionele muzikale bubbel is een aparte luisterervaring. Niet altijd even toegankelijk maar wel interessant door de ongebruikelijke melodielijnen en het contrast van de meest moderne technieken in relatie tot een synthesizer uit 1973. De nummers hebben niet altijd een logische indeling en de gebruikelijke kop en staart ontbreekt vaak, maar deze Amerikaanse is in staat op haar eigen wijze een indringende plaat te maken. Veel luisterplezier.

Kaitlyn Aurelia Smith live:
22 november : Melkweg (Upstairs), Amsterdam

Alternative / Electronic / Pop