Ijzersterk Soul en R&B debuutalbum voor Kali Uchis

2018-05-16 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / Pop / R&B / Soul
8

Kali Uchis - Isolation

In maart werd het debuutalbum Isolation van de Colombiaans/Amerikaanse Kali Uchis aangekondigd. Op dit eerste volwaarde album wordt Kali bijgestaan door een scala van gastartiesten maar toch haar eigenzinnigheid te behouden.

Label : Virgin / Universal

Colombiaanse roots
De inmiddels 23-jarige Kali Uchis ( Karly-Marina Loaiza) verhuisde op haar 12e met haar familie naar Alexandria, Virginia, vlakbij Washington DC. Tijdens haar niet altijd even makkelijk verlopen jeugd leerde ze piano en saxofoon spelen. Gaandeweg schrijft ze haar eigen muziek en neemt mixtapes op waarna ze langzaam ontdekt wordt en gaat samenwerken met namen als Tyler, The Creator. Vervolgens is daar haar EP Por Vida en wordt ze uitgenodigd om als support act tijdens Amerikaanse legs rond te touren met namen als Lana Del Rey

Een scala van grote artiesten
Isolation is een album dat bol staat van de R&B, soul met natuurlijk dat vleugje Zuid Amerikaans temparament dat nog steeds in haar DNA opgesloten zit. Dat we volgens de kenners hier niet met een eendagsvlieg te maken hebben blijkt wel uit de vele artiesten die hun medewerking hebben verleend op dit debuutalbum. Namen als Bootsy “King of funk” Collins, Tyler The Creator, Reykon, Thundercat en zelfs Tame Impala’s Kevin Parker. Ze opent met het “bossanova”-achtige ‘Body Language’ dat als intro wordt aangekondigd op Isolation. Na deze sterke opening is het tijd voor het broeierige ‘Miami’ (waarin ze zichzelf als het ware aankondigt (“Kali Uchis, BIA Las cabronsitas, Bienvenidos a Miami”) waarbij ze hulp krijgt van BIA. Vervolgens is daar het vernuftige ‘Just A Stranger’, waar we overigens Steve Lacey horen, waarmee het eerste deel van het album wordt afgesloten dat van een hoog niveau en groot talent getuigt.

Het ademt Soul en R&B
Ook het tweede deel van het album blijft van hoog niveau en Kali weet moeiteloos variatie aan te brengen in alle tracks die volop soul en R&B ademen. Of we nu naar ‘Flight 22’ luisteren en terug moeten denken aan Amy Winehouse of het lekker dansbare “Your Teeth In My Neck’, het zit allemaal erg goed in elkaar zonder dat je het gevoel krijgt dat het album overgeproduceerd is. Het is nergens té gepolijst en diverse stijlen worden door haar stem moeiteloos met elkaar verweven. Met ‘Nuestra Planeta’ (ft. Reykon) komen waarschijnlijk de Zuid Amerikaanse roots naar boven maar eigenlijk is dit zonnige nummer een niemendalletje en wellicht overbodig op album. Behoudens ‘Tomorrow’, dat geschreven lijkt voor de hitlijsten, zijn verder alle nummers “on the spot”. Luister maar eens naar de single ‘After The Storm’, het ijzersterke ‘Feel Like A Fool’ met blazerssectie en afsluiter ‘Killer’, het nummer dat eigenlijk het hele album samenvat.

Ze schreef zo’n beetje alles zelf op dit album of had er een aandeel in. Ondanks een scala aan gastartiesten is het toch háár album, en zijn het háár nummers waar we naar luisteren. Soul, R&B, vaak dansbaar en hier en daar met die Colombiaanse roots dat er voor zorgt dat haar eigenzinnigheid als vanzelf boven komt drijven. Een nieuwe ster aan het popspectrum, zo veel is wel zeker. Wat een heerlijke warme muzikale verrassing dit album. Veel luisterplezier

Funk / Pop / R&B / Soul