Napalm Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2018-04-16 07:00:00 • 3 min lezen

Metal
7,5

Kamelot - The Shadow Theory

The Shadow Theory is de twaalfde studioplaat van Kamelot die alweer ruim twintig jaar bezig is. Het is de derde plaat met zanger Tommy Karevik die in 2012 het stokje overnam van Roy Khan. Op dit album maakt drummer Johan Nunez zijn debuut die het overneemt van Casey Grillo. De relatie met Nederland is sterk. Zo zingt Karevik op de twee jongste albums van Ayreon en de shows die Kamelot in Nederland geeft zijn bijna allemaal vrijwel gelijk uitverkocht geweest. In september staan er dvd-opnames gepland in 013 te Tilburg.

Het album opent met het intro ‘The mission’. Het heeft een filmische spanningsopbouw. Het eerste nummer is ‘Phantom divine’ wat tevens het eerste duet is. Het is mooi en episch en de melodie blijft hangen. De grunts en rauwe vocalen worden gedaan door Lauren Hart (Once Human). Ze is later nog terug te horen op ‘Mindfall remedy’. We gaan verder met ‘Ravenlight’. Het nummer bevat mooie riffs, bevat goede tempoafwisselingen en klinkt zelfs wat proggy. ‘Burns to embrace’ heeft een Keltisch geluid wat goed combineert met het bombastische geluid van Kamelot. ‘In twilight hours’ is een duet met Jennifer Haben (Beyond The Black). De stemmen van Karevik en Haben klinken heel mooi samen. Het album eindigt met ‘Ministrium (shadow key)’, een orchestrale outro. Het klinkt mooi, maar is niet van toegevoegde waarde.

Karevik laat wederom horen dat hij een fantastische zanger is. Met name op ‘The proud and the broken’. Zoals hij hier zingt, had ik hem graag meer horen doen op het album. Je hoort dat er nog meer in hem zit, zoals je ook terug kunt horen op de twee jongste albums van Ayreon.

The Shadow Theory is wat je van Kamelot verwacht. Power-/symphonische metal met goede orchestrale arrangements. Het geluid is misschien ietwat gepolijst, maar het klinkt nog steeds krachtig. Er wordt wel teveel voortgeborduurd op de vorige albums. Er is niet echt iets nieuws te horen.

Metal