2016-09-29 07:00:00 • 6 min lezen

Kansas – The Prelude Impliciete

Kansas – The Prelude Impliciete Label: Inside Out Eindoordeel: 7,5

Voor velen is het “Dust in the Wind” de enige associatie met de band Kansas. De Amerikaanse symfonische rock band met een herkenbaar viool geluid was altijd een graag geziene act op de rock festivals. Met muzikanten als zanger toetsenist Steve Walsh en huidige Deep Purple gitarist Steve Morse had je wat op de buhne staan. Inmiddels zijn gitarist Richard Williams, drummer Phil Ehart en bassist Billy Greer nog de enige originele bandleden. Toch weet men het geluid van Kansas te beschermen en hoog te houden. Dat geldt ook weer voor dit album. De hoge zangstem van Ronnie Platt past perfect in de sound van Kansas. Als vervanger van Walsh weet hij zijn mannetje te staan. “Unsung Heroes” en “Rythm In The Spirits” zijn symfonische rock songs zoals ze horen te klinken. Het kent allemaal een kop en staart. Herkenbare tempo wisselingen die goed in het gehoor liggen, terugkerende muzikale thema’s en meeslepend van aard. Het is duidelijk dat de heren van Kansas dit niet hebben verleerd. “Refugee” is weer prachtig met al de akoestische gitaren, harmonische vocalen en viool momentjes. Het is daar waar Kansas zich onderscheid binnen de symfonische progrock. Met de ruim 8 minuten durende epos “The Voyage of Eight Eighteen” weet men weer een ultiem herkenbaar Kansas nummer te maken. Meeslepende muziek, tekst op schoot en laat je meevoeren in het verhaal . Na vele jaren is er weer een mooi en evenwichtig Kansas album. De band tourt op dit moment met een “Leftoverture 40th Anniversery tour” en speelt het album van 1976, met “Carry On” integraal. Al mag men dit album ook in zijn geheel spelen, lijkt me geen straf.