2016-05-20 07:00:00 • 6 min lezen

Karl Blau - Introducing ..... Karl Blau

Label : Bella Union / PIAS Eindoordeel : 8

Karl Blau is een Amerikaanse muzikant die een indrukwekkende discografie achter zijn naam heeft maar buiten Amerika nagenoeg onbekend is. Ook in zijn eigen land heeft de uit de staat Washington afkomstige Blau nog nooit écht een grote hit gescoord. Hij is vooral bekend vanwege zijn werk dat je in de indie-rock en folk moet zoeken en het muzikale uitstapje dat vorige week zijn wereldwijde release kende zou wel eens dé doorbraak kunnen zijn.

Samenwerking met Tucker Martine Introducing: Karl Blau is eigenlijk spontaan tot stand gekomen. De legendarische countrymuziek producer Tucker Martine, zoon van een singer/songwriter uit Nashville, is al langer onder de indruk van de stem van Blau en tijdens een opnamesessie van zijn vrouw Laura Veirs met Karl Blau kwam het idee om een album te maken met “vergeten” nummers die een countryachtig karakter hebben. Zo is dit verrassende album vol covers tot stand gekomen, dat overigens nog de nodige tijd in beslag heeft genomen omdat iedereen druk bezig was en dit eigenlijk een side-project was. Martine nam een instrumentale versie op van het uit ’69 afkomstige ‘That’s How I Got To Memphis’ (Tom T. Hall) en liet Blau dit inzingen. Het resultaat is zo verbluffend dat er nu een compleet album met covers samengesteld is en het zou dus zo maar kunnen dat na al die jaren dit de doorbraak is.

Nummers uit eind zestiger, begin zeventiger jaren De magie van deze zorgvuldig gekozen nummers in combinatie met de prachtige, diepgekleurde stem van Blau is betoverend. De nummers komen vooral uit de periode eind zestiger, begin zeventiger jaren toen er een vleugje soul aan de country werd toegevoegd. Prachtig vormgegeven nummers als ‘Six White Horses’ (Waylon Jennings) en ‘Let The World Go By’ zorgen voor een opmaat voor veel mooie, stemmige nummers die onmiskenbaar country invloeden bevatten maar vooral gedragen worden door die fantastisch warme stem van Blau. De single ‘Fallin’ Rain’ (Link Wray, 1971) is een voorbeeld van hoe smaakvol Blau een nummer kan afstoffen, oppoetsen en er zijn eigen draai aan kan geven. Uiteindelijk duurt Blau’s soulvolle interpretatie van dit nummer bijna tien minuten en geen moment slaat de verveling toe.

Ook treffen we enkele bekende nummers uit vervlogen tijden aan Toch komen we op dit album ook wel wat bekender werk tegen uit een recent verleden. ‘To Love Somebody’, oorspronkelijk van The BeeGees, wordt wat vetter aangezet inclusief blazers en een orgelsolo, waardoor het misschien wel gepromoveerd wordt tot een betere versie dan het origineel. Ook ‘No Regrets’, oorspronkelijk van Tom Rush maar tot legendarische wereldhit gebombardeerd door The Walker Brothers, wordt nét iets anders gearrangeerd omdat Blau het refrein een maat eerder in zet. Noemenswaardig is ook zijn fraaie variant van het bekende ‘If I Needed You’, dat we nog kennen van Townes van Zandt.

Eindoordeel De verbazing bij producer Martine is te begrijpen. Hoe kan het zijn dat een muzikant als Blau die beschikt over zo’n warm, diep en aangenaam stemgeluid nog nooit écht succesvol is geweest? Het zal dus misschien toch aan de juiste arrangementen hebben gelegen en de combinatie Blau/Martine. Natuurlijk kom je op Introducing…..Karl Blau alle cliche’s die bij countrymusic horen, tegen; de piano, de pedalsteel, de viool enz. ze zijn allemaal aanwezig. Maar toch is het eindresultaat lovenswaardig en meer dan de moeite waard om te beluisteren, of je nu wel of geen liefhebber bent van dit genre. Eén van de verrassingen van dit muzikale jaar 2016 up to now. Veel luisterplezier.

Karl Blau staat 11 september in Paradiso, Amsterdam