Nieuw authentiek album voor Karsu

Nieuw authentiek album voor Karsu

2019-10-21 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz / Pop
8

Karsu - Karsu

De 29-jarige Karsu Dönmez heeft inmiddels een prachtige palmares achter haar naam. Ze speelde piano in het restaurant van haar ouders in Amsterdam waarna we haar ineens in Carnegie Hall in New York zagen optreden. Ze stond al 2x op het befaamde North Sea Jazzfestival, bracht eerder twee albums uit en won in 2016 een Jazz-Edison! Nu is ze terug met een nieuw album waarmee ze weer de aangename mix van lichte popmuziek, Jazz en Turkse muziek combineert.

Nederlands en Turks, een prima mix
Ze heeft haar album bijna eerlijk opgedeeld tussen Engelstalige liedjes en Turkse; om precies te zijn vijf om zeven. Ze opent met het ingetogen en amper twee minuten durende ‘Agree To Disagree’ waarmee ze meteen haar vocale kwaliteiten etaleert. Vervolgens maakt ze zich sterk voor de positie van de vrouw in het vrolijk klinkende en uitermate dansbare ‘Inadina’ waar we ook een sterke blazerssectie (Miguel Boelens op Sax, Coos Zwagerman op Trompet en Efe Erden op Trombone) horen. De Nederlandse zangeres en pianiste laveert moeiteloos tussen de beide talen en verweeft aangename popliedjes met Jazz en hier en daar een vleugje uit de Oriënt.

Passie!
‘Reloading My Mind’ klinkt wat lieflijk terwijl ze met ‘Sana Ne’ wat meer eigenzinnig overkomt, wat ook niet vreemd is als we de letterlijke vertaling erbij halen: “bemoei je met je eigen zaken”. Overigens is dit niet als protestlied bedoeld maar wel dat je als Turkse vrouw ook je eigen mening mag laten gelden en je eigen keuzes bepalen. ‘Juliet’ is mooi en ingetogen maar laat wederom horen waartoe Karsu vocaal in staat is. De rest van de Engelstalige nummers is lekker Upbeat met ‘Jazzcat’ als prijsnummer maar het zijn toch vooral de nummers in het Turks die de aandacht trekken. Het melancholieke en gepassioneerde ‘Siyah’ is prachtig (let op de hoge noot!) en ook ‘Vuslat’, én ‘Itiraf’ spreken tot de verbeelding.

Mooi om Karsu op dit album als een zelfbewuste vrouw te horen die ook haar mening durft te ventileren. De mix van liedjes in de Engelse en Turkse taal pakken goed uit waarbij ze bewijst dat ze vocaal ontzettend sterk is. Ze schreef de muziek en teksten voor alle liedjes en we horen haar ook nog op piano op de meeste tracks. Een uitgebreide clubtour brengt haar naar diverse podia in Turkije en door Nederland. Veel luisterplezier.

Karsu Live:
25 okt.: Oosterpoort, Groningen
26 okt.: Melkweg, Amsterdam