2015-07-05 07:00:00 • 11 min lezen

Kathryn Williams - Hypoxia

Label : One Little Indian / Konkurrent Eindoordeel : 7,5

De Britse Kathryn Williams is vooral in Engeland wereldberoemd door haar vertolking van sfeervolle folksongs. Onlangs kwam het twaalfde album Hypoxia van deze singer/songwriter uit. Na het luisteren van dit album is de kans wellicht groot dat Nederland deze muzikale Britse zangeres ook zal omarmen.

Album gebaseerd op The Bell Jar Het album op zich is geïnspireerd op het semi-autobiografische boek The Bell Jar, geschreven door Sylvia Plath en verhalend over het leven in en met depressies. Opener Electric is een introvert, sfeervol en rustig folk nummer dat op een subtiele wijze teruggrijpt en vertelt over de ervaringen na een medische behandeling (ECT) tegen depressies. Op een handige manier blijft Kathryn overigens buiten de oordeelfase en resulteert het in een mooi akoestisch nummer. Zo neemt Kathryn je aan haar hand mee in haar verhaal vol met smaakvolle, ietwat melodramatische nummers. ‘Battleships’ is ook zo’n exponent van dit album en karakteristiek; wat gitaarwerk, wat keyboards maar vooral de krachtige teksten die door Kathryn’s stemgeluid volledig tot hun recht komen. Overigens is dit album tot stand gekomen met de hulp van producer Ed Harcourt, een gerenommeerde naam in de Britse muziekindustrie.

Sterke teksten Eén van de hoogtepunten van dit album is waarschijnlijk ‘Cuckoo’, onlangs ook in Engeland als single uitgebracht. Ondersteund door vrijwel niet meer als enkele eenvoudige keyboard-akkoorden weet Kathryn dit gevoelige nummer tot eenzame hoogte te brengen. In dezelfde adem moeten we ook ‘Beating Heart’ noemen. In dit nummer, dat minder melodramatisch klinkt als dat de tekst verteld, pakt Kathryn terug naar het boek en verteld over die keren zat de hoofdrolspeelster probeerde om zichzelf te verdrinken. Een wat donkerder en dramatischer nummer is ‘Tango With Marco; het nummer gaat over een passage in het boek waarin de hoofdrolspeelster een blind date met Marco heeft die zich vervolgens aan haar probeert te vergrijpen. De verstikkende sfeer van die gebeurtenis weet Kathryn op een zeer muzikale wijze neer te zetten. Het album sluit af met de toepasselijke titel ‘The Mind Is Its Own Place’ en ‘Part Of Us’; laatstgenoemde is een prachtige ballad met wat country-invloeden, een tweede stem en de pedal-steel guitar die het altijd goed doet.

Eindoordeel Hypoxia is een prachtig album. Negen introverte folk-nummers die op een eigen wijze een prachtig, gevoelig verhaal vertellen dat gebaseerd is op een klassiek boek dat ook nog eens verfilmd is. Het misschien wat “zware” thema wordt op een zeer muzikale manier neergezet. De stem van Kathryn Williams is prachtig, de composities zijn smaakvol en uiterst muzikaal. Punt van kritiek zou kunnen zijn dat de speeltijd niet meer dan een kleine dertig minuten bedraagt. Voor de liefhebbers van folkmuziek of singer/songwriter een aanwinst. Veel luisterplezier.