Katie Von Schleicher - Consummation

Label : Full Time Hobby

2020-05-25 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Singer-songwriter
8

Katie Von Schleicher - Consummation

De beroemde Hitchcock klassieker Vertigo uit 1958 is één van de inspiratiebronnen voor het nieuwe album van de Amerikaanse singer/songwriter Katie Von Schleicher. Drie jaar na haar debuut Shitty Hits is daar de meer dan logische en verwachte opvolger Consummation.

New York
De uit New York afkomstige Katie opent verrassend met ‘You Remind Me’, een wat rustig, dromerig nummer waardoor je misschien wat op het verkeerde been wordt gezet. Vervolgens is daar met het opgewekte ‘Wheel’ die track waarmee ze de schroom van zich af gooit en ze laat horen dat ze het wat Lo-Fi achtige karakter van het vorige album achter zich gelaten heeft. Een lekker melodie, catchy, met een vleugje garagerock die voor het evenwicht met haar stem zorgt. Overigens werkte ze voor dit album met allemaal bevriende muzikanten die elkaar ook weer kennen en respecteren. Zo werkten er bijvoorbeeld vier verschillende drummers mee aan die album.

Hitchcock’s Vertigo
Soms pakt ze terug naar dat wat ongrijpbare geluid zoals bij ‘Nowhere’ waar de mistroostige synths de basis vormen voor haar jeugdherinneringen. Ook bij 'Messenger’ is het haar stem die ze mooi in balans weet te brengen met de wat elektronische sound. Maar van de wat rustigere tracks is ‘Strangest Thing’ toch het meest bijzondere; als een soort “crooner” weet Katie dit amper een minuut durende nummer te doordrenken met nostalgie. Het dromerige ‘Power’ is één van de beste tracks van het album en hier vergroot ze als het ware de thema’s van haar debuutalbum wat verder uit. Maar het grote verschil met het vorige album zit hem in de uptempo nummers. De New Yorkse drukt vocaal veel meer haar stempel en daarmee komen tracks als het sterke ‘Loud’, de single en hit-in-de-dop ‘Caged Sleep’ en ‘Can You Help?’ veel meer tot hun recht. Centraal op het album vinden we overigens ‘Brutality’ terug, het nummer met de directe verwijzing van de beroemde Hitchcock-film. Katie sluit dit album ijzersterk af met ‘Nothing Lasts’ waar haar stem, de synths, de gitaren en de drums nog één keer een melodieus geheel vormen.

Consummation heeft een andere sound dan het debuutalbum van Katie Von Schleicher; de nummers klinken wat meer uitgebalanceerd en vooral haar stem komt goed uit binnen deze productie. Het geheel is niet overgeproduceerd en het rauwe randje past bij haar stijl. Haar beste album tot op heden met voldoende variatie. Veel luisterplezier.

Indie / Pop / Singer-songwriter