Lo-Fi en "vintage" klinkend debuutalbum voor Katie Von Schleicher

2017-08-11 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Rock / Singer-songwriter
7

Katie Von Schleicher - Shitty Hits

Na het succesvol ontvangen EP Bleaksploitation uit 2015 is het logisch dat er een volwaardig album uit komt van de Amerikaanse Katie von Schleicher. Shitty Hits is dat verwachte debuutalbum van deze singer/songwriter die Brooklyn als thuishaven heeft.

Label : Full Time Hobby / Konkurrent

Lo-Fi achtig karakter
Ze neemt haar nummers naar eigen zeggen op met een “tape-machine” en is daardoor in staat om diverse laagjes aan te leggen en de instrumenten hier en daar wat vervormd te laten klinken. Soms laat ze nummers wat vrolijk en helder klinken, andere nummers krijgen een wat donkerder karakter mee. De opening van het album met ‘The Image’ en ‘Midsummer’ is in ieder geval prima. Het zijn beide midtempo nummers waar ze inderdaad wat aan de knoppen draait waardoor de nummers ook wel een wat Lo-Fi achtig karakter mee krijgen. Dat ze ook een andere kant heeft blijkt wel uit het broeierige ‘Soon’, waar je met een beetje verbeelding Katie ziet optreden in een sfeervolle nachtclub. Subtiel pianospel en “jazzy Horns” maken het plaatje compleet.

Retro-klinkende sound
Zo laat Katie horen dat ze over een meer dan gemiddeld talent beschikt. Het rustige en innemende ‘Mary’ is waarschijnlijk het meest gevoelige nummer op het album en bij het vrolijk en luchtig klinkende ‘Life’s A Lie’ klinkt ze opgewekter dan ooit. Steeds duidelijker wordt dat Katie toch een beetje de sound uit de seventies heeft omarmd in haar eigen muziek en dat vertaald in vlotte melodielijnen. ‘Isolator’ is een nummer dat blijft hangen vanwege het gitaargeluid dat nadrukkelijk aanwezig is en bij ‘Hold’ gaat ze weer terug naar de basis; wat eenvoudige retro-klinkende toetsaanslagen en verder alleen haar stem. Mooi, pakkend en doeltreffend als een slaapliedje. De afsluiter van dit debuut is er eentje in de categorie “donker en angstaanjagend”. ‘Sell It Back’ is dreigend onder een wat psychedelische spanningsboog.

Shitty Hits is een album dat je vooral moet gaan luisteren en op moet zoeken want het zal niet op de mainstream radiostations gedraaid gaan worden is mijn verwachting. Het allemaal niet zo gepolijst en de nummers klinken wat Lo-Fi achtig en hier en daar wordt het instrumentarium wat vervormd, maar dat doet niets af aan haar kwaliteiten als singer/songwriter. Het stemgeluid is prettig en de elf tracks op dit debuut dragen het gevoel van de ‘70’s mee en kennen een combinatie van levende drums, aanstekelijke melodieën en prima gitaarrifs. Een naam om te onthouden.

Katie Von Schleicher live:
12 November : Merleyn, Nijmegen
13 November : Rotown, Rotterdam