Nieuw album Witness van Katy Perry

Nieuw album Witness van Katy Perry

2017-06-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7

Katy Perry - Witness

Katy Perry is één van de grootste sterren van dit moment. Ook de release van haar nieuwe album Witness werd groots aangepakt want ze was een heel weekend via een livestream te volgen. Inmiddels heeft miss Perry ook de Europese data bekend gemaakt voor de begeleidende tour.

Label : Capitol / Universal

Een echte “singles”-artieste
Met een nieuw pittig kapsel lijkt het alsof ze de wereld wil vertellen dat ze veranderd is en dat ze de schroom van zich af heeft laten glijden. In 2008 scoorde ze vanuit het niets een nummer 1-hit met ‘I Kissed A Girl’ maar Katy Perry kreeg de wereld definitief aan haar voeten met de albums Teenage Dream (2010) en Prism (2013) waarvan natuurlijk de singles ‘Roar’ en ‘Unconditionally’ tot de verbeelding spreken. Ze kreeg het etiket een ‘singles’-artiest te zijn en wil dat imago met dit nieuwe album van zich af laten glijden. Of dat gelukt is laat zich raden.

Transformatie naar een stoere rockchick
Witness klinkt als geheel coherent en Katy heeft voor dit album een meer elektronische sound gekozen. Veel midtempo nummers met catchy hooks en zo nu en dan een adempauze zoals bij ‘Miss You More’ dat veel weg heeft van een pianoballad maar tijdens het refrein een elektronische “boost” krijgt. Bij het R&B-achtige ‘Hey, Hey, Hey’ lijkt het erop dat ze duidelijk wil maken dat ze inmiddels geen lief prinsesje in een stolp meer is maar een stoere rockchick. “Cause I’m Feminine And Soft, But I’m Still A Boss / Marilyn Monroe In A Monster Truck” zingt ze; een gewaarschuwd mens telt voor twee zeggen ze dan. Wat verder opvalt is dat ze op dit nieuwe albums ook wat maatschappelijke thema’s aanroert zoals politieke vrijheid (‘Chained To The Rhythm’), sombere kijk op het leven (‘Swish Swish’) en seksuele vrijheid (‘Bon Appétit’)

Hitsingle ‘Chained To The Rhythm’
Dat stoere horen we natuurlijk op de meer dan dansbare single ‘Swish Swish’ waar we ook Nicki Minaj terughoren. Toch wil ze met haar muziek een bredere maatschappelijke boodschap verkondigen zoals met de hitsingle ‘Chained To The Rhythm’ (want hits maken kan ze nog steeds) en een nummer als ‘Pendulum’ dat door het gospelkoor op de achtergrond een sterk karakter krijgt. ‘Roulette’ is een explosief EDM-nummer (geproduceerd door Martin/Shellback) dat hoge ogen gaat gooien en ook titelsong ‘Witness’ is sterk. Pas bij de afsluiter ‘Into Me You See’ gaat ze bijna terug naar de basis; een gevoelige ballad waar toch steeds het bombastische op de loer blijft liggen en waar ze tekstueel met aardig met woorden speelt die rijmen op de titel.

Witness is het eerste album in de transformatie die Katy Perry bewust doormaakt in de muzikale weg die ze voor zichzelf heeft uitgestippeld. Ze wil haar muziek anders inkleuren en dat zal tijd nodig hebben. Witness is daartoe de eerste stap en het zal later blijken waar dit album in haar muziekcarrière geplaatst kan worden. Waarschijnlijk zal het album weer enkele grote hits voortbrengen maar Witness is geen echte luisterplaat geworden. Veel luisterplezier.

Katy Perry live:
26 & 27 mei : Ziggo Dome, Amsterdam

Pop