Kelly Lee Owens - Inner Circle

Label : Small-town

2020-08-31 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic / Pop / Singer-songwriter
8,5

Kelly Lee Owens - Inner Song

In 2017 maakten we kennis met de Welsche Kelly Lee Ownes en haar titeldebuut werd overladen met lovende kritieken. Nu drie jaar later en na enkele persoonlijke ups-and-downs is daar de opvolger Inner Song.

Cover Radiohead
Ze opent met haar bewerking van Radiohead’s ‘Weird Fishes/Arpeggi’ en geeft deze cover op Inner Song de titel ‘Arpeggi’ mee; een haast klinische, industrieel aandoende instrumentale track. Toevallig of niet, ook Lianna La Havas heeft op haar laatste album dat vorige maand uitkwam dezelfde track gecoverd. Met deze opener wordt door Kelly Lee de spreekwoordelijke lat meteen hoog gelegd.  Vervolgens is er met ‘On’ ineens een Ambientachtige track die een bepaalde sereniteit uitstraalt maar gaandeweg door de pulserende beat subtiel van karakter veranderd. Dat tempo wordt in ‘Melt!’ verder opgeschroefd en met een haast hypnotiserende beat vraagt de Welsche aandacht voor de klimaatopwarming, zelfs op de dansvloer! (While you sleep, while you breathe). Hoe creatief en betrokken Kelly Lee is bleek laatst uit een interview waarin ze aangaf zelfs naar geluiden van smeltende ijskappen op zoek te zijn geweest om samples in dit nummer te kunnen verwerken.

John Cale

Het eerste deel bewijst al dat Inner Song zeer divers is en die lijn trekt Kelly Lee verder door. ‘Re-Wild’ is een heel rustig, ingetogen, Dreampop-achtige track die als een verkoelende bries werkt waarna ze met ‘Jeanette’ ons weer verleidt de dansvloer op te komen met een soort van 90’s Clubtrance. Met ‘L.I.N.E.’ keert ze weer terug naar de Dreampop, ‘Night’ krijgt gaandeweg steeds meer laagjes en met ‘Flow’ trakteert ze ons weer op een instrumentale tracks. Meest opmerkelijke is waarschijnlijk toch het bijna zeven minuten durende ‘Corner Of My Sky’ waar we niemand anders dan John Cale een vocale bijdrage horen leveren; met zijn doorleefde, diepe stem zorgt hij met wat de gesproken tekst voor een bijzonder contrast met de verder wat Dreampop-achtige track. Dat Kelly Lee heel veel mogelijkheden met haar stem heeft bewijst ze nog maar eens op de afsluiter ‘Wake-Up’; een relatief rustige elektronische track krijgt juist volume en karakter door de timide klinkende stem.

Het tweede album beantwoord volledig aan de relatief hoge verwachtingen die er waren voor de opvolger van het titelloze debuut. Een palet aan muzikale ideeën is creatief uitgewerkt in een boeiend album dat je als luisteraar meeneemt op een bijzondere muzikale reis variërend van Dreampop tot prikkelende beats. Veel luisterplezier.