Prachtig Country album White Noise / White Lines van Kelsey Waldon

Label : Oh Boy Records / Thirty Tigers

2019-10-13 07:00:00 • 3 min lezen

Country
8

Kelsey Waldon - White Noise / White Lies

Kelsey Waldon is terug met een nieuw album White Noise / White Lines. Met haar authentieke stem en haar onvervalste en ietwat ongepolijste Countrymuziek is dit het vervolg op het prima ontvangen debuutalbum.

Befaamde Oh Boy Label
Kelsey Waldon vindt haar roots in Monkey’s Eyevrow, Kentucky. Op jonge leeftijd wordt ze geconfronteerd met de echtscheiding van haar ouders en vanaf dat moment is het de gitaar die haar door die tijd heen helpt. Ze trekt naar Nashville, neemt goedkope baantjes aan en probeert muzikaal voet aan de grond te krijgen. Als dit niet lukt, gaat ze songwriting studeren aan de universiteit van Nashville en gaandeweg ontwikkelt ze haar eigen stijl. Ze brengt in eigen beheer een aantal albums uit maar het succes lacht haar eigenlijk nu pas toe. Ze is namelijk de eerste artiest in 15 jaar die weer toegelaten wordt aan het Oh Boy Record-label van de befaamde John Prine.

Brett Resnick op de pedalsteel
Het album opent met de eerder uitgebrachte single ‘Anyhow’, een lekker uptempo Countrysong waar we een zelfverzekerde Kelsey horen. Wat meteen opvalt, is dat we hier niet met een gepolijst of glad stemgeluid te maken hebben. Nee, de stem van Kelsey heeft meer een rauw randje en klinkt evengoed herkenbaar als nieuw. Verder is dit nummer een eerste kennismaking met Brett Resnick op pedalsteel en deze gitarist weet naast Kelsey met zijn gitaar zijn stempel op dit album te drukken. Vervolgens is daar te titelsong die mede door de gitaar een lekker broeiend karakter krijgt. Als dit nummer bijna afgelopen is horen we een stukje van een Chickasaw-stam dat ze met haar telefoon opnam tijdens een bijeenkomst.

Toch één cover
Ze verweeft persoonlijke herinneringen in haar liedjes maar ook feiten uit de geschiedenis van de VS. Het uptempo ‘Black Patch’, met die heerlijke “fiddle”, gaat over het soort tabak dat in West Kentucky verbouwd werd en dat voor een stukje “American History” zorgde. Op ‘Kentucky, 1988’, keert ze terug naar haar jeugdjaren en dit nummer heeft weer wat meer “Bluegrass” terwijl we haar bij ‘Lived And Let Go’ zichzelf alleen op de akoestische gitaar horen begeleiden. Met ‘Sunday’s Children’ voegt ze zelfs wat soul toe en ’Very Old Barton’ is het ideale nummer voor een feestje in de lokale saloon. Met de prachtige ballad ‘My Epitaph’ (Ola Belle Reed), met ook nog een wat maatschappelijke betrokken boodschap, sluit de Amerikaanse White Noise / White Lines af.

White Noise / White Lines is een album dat elke luisterbeurt meer glans krijgt. Kelsey bewijst dat ze een meer dan prima singer/songwriter in dit genre is met een eindeloze stem. Een meer dan aangenaam album. Veel luisterplezier.

Country