Season of Mist / New Damage Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2018-09-03 07:00:00 • 3 min lezen

Metal
7,5

KEN Mode - Loved

De uit Winnipeg, Canada afkomstige band KEN Mode (Kill Everyone Now Mode) heeft het de afgelopen jaren behoorlijk druk gehad met het uitbrengen van muziek en touren. Zo druk dat een burn-out onvermijdelijk leek te zijn. In 2016 heeft de band een stap terug moeten doen. De bandleden hebben een tijd hun eigen bezigheden gehad tot ze in 2017 weer zijn begonnen met schrijven met een hervonden focus en passie. Met de negen nummers van hun zevende plaat Loved, brengt KEN Mode hun donkerste werk tot nu toe uit. Waar ze met hun vorige plaat Success vooral indierock/noise punk lieten horen, zoeken ze nu de black- en death metal invloeden op.

Opener ‘Doesn’t feel pain like he should’ zet gelijk de toon. Een zwaar nummer met gitaarmelodieën die blijven hangen en grunting vocals. Op driekwart van het nummer wordt er nog een extra tand bijgezet. Het vervolg ‘The illusion of dignity’ is in die zin niet anders al werkt het ‘tikkende’ geluid van de drums afleidend. Hierna volgt ‘Feathers & lips’ wat één van de heftigste nummers met zware riffs is. ‘Not soulmates’ en ‘Very small men’ zijn twee nummers waarin je een punkgeluid terughoort. ‘This is a love test’ is een soort van rustmoment op het album waarin de saxofoon wordt gebruikt en waarin de atmosfeer verandert naar een soort metal jazz lounge. ‘No gentle art’ valt op doordat deze het langste nummer is met zijn acht minuten en doordat er ruim de tijd genomen wordt om te bouwen van een doordringend bassgeluid naar rammende gitaren. Een fijne tegenhanger van de andere nummers.

Aan de ene kant is Loved is een lekker agressieve plaat. Aan de andere kant kun je er af en toe door overspoeld worden. De nummers gaan snel in elkaar over. Het zijn ook negen nummers in 35 minuten dus je gaat er ook snel doorheen. Toch is er voldoende variatie en de break heeft de bandleden goed gedaan, want de hernieuwde energie is te horen.

Metal