Prima debuut van King Calaway

Label : Stoney Creek

2019-10-20 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop
7,5

King Calaway - Rivers

King Calaway is één van de nieuwe namen die de US Billboards bestormen. De heren Jordan Harvey, Chad Michael Jervis, Simon Dumas, Chris Deaton, Caleb Miller en Austin Luther jaagden allemaal hun eigen carrière na voordat ze in Nashville hun krachten bundelden. Na een eerder uitgebrachte EP is daar nu het debuutalbum Rivers.

3 leadvocalisten
De heren trappen af met het al eerder uitgekomen uptempo ‘No Matter What’ en meteen wordt duidelijk welke richting het zestal uit zal gaan op dit debuutalbum; naast het feit dat het alle zes muzikanten zijn hebben we hier met maar liefst drie leadvocalisten te maken waarbij de overige drie de vocalen nog maar eens aanvullen en versterken. Als vanzelf denk je dan aan een Boyband maar King Calaway gaat toch wel verder en met de mix van Country, 80’s Pop en Rock hebben ze een aanstekelijke muzikale cocktail weten te creëren.

Stephen Stills
Natuurlijk kent het album een aantal up beat nummers zoals ‘More Than I Do’, ‘Love The One You’re With’, ‘Rivers’ en ‘Obvious’ waar tijdens het refrein de letters uitgesproken worden, wat tijdens een concert voor een goed interactie met het publiek kan zorgen Maar bij alle nummers hoor je wel ergens meerstemmigheid. Deze troef spelen ze ook uit bij ballads als ‘Missing You’ en ‘I Do  ‘Grow Old’ is de vrolijke meezinger in de bar terwijl een nummer als Driver’s Seat’ door de elektrische gitaar een vleugje rock meekrijgt. De single ‘World For Two’ was op Country Radio in de US in de eerste week het best beluisterde nummer. Het laatste deel is misschien wel het meest verrassend; hun versie van ‘Love The One You’re With’ (Stephen Stills) is origineel en met de pianoballad ‘I Did’ laten ze nog één keer een stukje close harmony horen.

Het album zit slim in elkaar. De zes heren produceren een aanstekelijke sound met catchy klinkende nummers die we het best kunnen omschrijven als Countrypop; Up-beat nummers met hier een daar een elektrische gitaar maar de belangrijkste troef is toch de meerstemmigheid en daarmee dus ook de vocale harmonieën. Een prima debuut en benieuwd welke keuzes de heren bij een volgend album gaan maken.

Country / Pop