King Gizzard & The Lizard Wizard - Butterfly 3000

Label : Virgin Music

2021-08-04 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Psychedelia / Rock
8

Er zijn op onze aardkloot weinig bands die zo productief zijn als de Australische psychedelische rockers van King Gizzard & The Lizard Wizard. In de laatste 2 jaar brachten ze vijf albums uit waarvan het tweeluik KG en LW tijdens de pandemie werden uitgebracht en nu is daar inmiddels studioalbum nummer 18, Butterfly 3000.

Arcade videogames
De formatie onder de bezielende leiding van Stu Mackenzie blijft ons verrassen. De laatste twee albums werden gevormd door het wat microtonale karakter in combinatie met de elektrische gitaren maar op dit nieuwe album zijn het vooral analoge synthesizers waardoor je af en toe het gevoel hebt in een jaren ’80 Arcade videogame beland te zijn. Voeg daarbij wederom de wat Oosterse klanken, de drums die als basis dienen en de toch wel typerende stem van Mackenzie en we hebben weer een plaat die als een soort psychedelische Summer-trip onder je huid kruipt en niet meer weg gaat.

Analoog klinkende synths
Op Butterfly 3000 staan enkele nummers die slechts een paar zinnen tekst kennen maar door de kunst van de herhaling en dat in combinatie met die analoog klinkende synths zijn ze niet meer uit je hoofd te krijgen. Luister maar eens naar ‘Dreams’ of ‘Ya Love’. Maar voordat je dat punt hebt bereikt ben je op een soort universele ruimtereis gegaan die met de ijzersterke opener ‘Yours’ begint. Stilzitten is lastig en met al die Videogames-geluidjes en Oosterse klanken krijg je een meer dan vrolijk humeur. Die lijn trekt de band bij ‘Shanghai’ door en bouwt die Oosterse sfeer gaandeweg het album nog wat verder uit. ‘Blue Morpho’ en de titelsong zijn pareltjes waarbij de band nogmaals bewijst de elektrische gitaren die op het tweeluik KG en LG nadrukkelijk aanwezig waren, ingeruild te hebben voor de modulaire synthesizers. In een interview gaven de heren ook aan dat vrijwel alle nummers op dit nieuwe album ontstonden vanuit een synthloop om vervolgens uitgebouwd te worden. Soms verrast de band ons met een net iets andere invalshoek zoals bij ‘Interior Peope’ waar we wel wat meer gitaarwerk horen en bij ‘2.02 Killer Year’ krijgen we echt het gevoel in een soort van Pinball Wizzard beland te zijn.

Met Butterfly 3000 bewijst de band wederom dat het over een meer dan gemiddelde dosis creativiteit beschikt. Enerzijds zijn de tien tracks verfrissend, anderzijds brengen ze een meer dan aangenaam en positief “vintage” gevoel met een knipoog naar de jaren ’80. Een fijne plaat om even je dagelijkse sleur van je af te laten glijden waarbij alles in balans is want ook de cover past als gegoten bij deze plaat. Veel luisterplezier.

Pop / Psychedelia / Rock