King Gizzard & The Lizard Wizard - KG

Label : Kobalt Music / PIAS

2020-12-27 07:00:00 • 3 min lezen

Psychedelia / Rock
8

King Gizzard & The Lizard Wizard - KG

King Gizzard & The Lizard Wizard bewijst met hun 16e album wederom dat er geen peil te trekken valt van deze Australische psychrockband. De meer dan wispelturige Australiërs blijven vasthouden aan het ontdekken van nieuwe muzikale paden en met KG nemen ze ons mee in hun laatste gedachtengoed.

Oosterse sferen
De zeskoppige formatie uit Melbourne weet ons sinds het debuut 12 Bar Bruise uit 2012 vrijwel met elk album te verrassen en hun psychedelische rock krijgt steeds weer nieuwe elementen mee.  Zo ook dit nieuwste album KG dat met het instrumentale K.G.L.W. opent en meteen worden de Oosterse muzikale invloeden duidelijk. Vervolgens pakt de band uit met ‘Automation’ waar de Oosterse sfeer vooral wordt vertaald in het betere psychedelische gitaarwerk. Vervolgens schuift met ‘Minimum Brain Size’ het zwaartepunt van rock naar het psychedelische karakter en met rollende gitaren krijgt dit nummer een haast 70’s karakter waarbij de band die Oosterse vibe krachtig weet vast te houden.

Australische Space-Disco-Rock
Bij de meeste nummers neemt Stu Mackenze de zangpartijen voor zijn rekening maar bij ‘Straws In The Wind’ tekent Ambrose Kenny Smith voor deze eer; het nummer is wat ingetogener waarbij het instrumentarium en met name de sitar op de voorgrond worden geplaatst. ‘Some Of Us’, ‘Ontology’ en ‘Oddlife’ hebben dat psychedelische randje waarbij drums, gitaren en bijzondere instrumenten bepalend zijn. Maar totaal verrassen doet de band ons met ‘Intraposrt’, want een soort Australische Space-disco vol met Oosterse en jaren ’70-invloeden zorgt voor een muzikale cocktail zoals nog nooit is vernomen van Down Under. Het knappe is dat de band het constant hoge niveau vast weet te houden want ook het laatste deel bevat sterke songs; het door de akoestische gitaar wat ingetogenere ‘Honey’ is nog steeds ideaal om helemaal uit je bol te gaan en met ‘ The Hungry Wolf Of Fate’ laat de band nog één keer zijn (hard)rock-tanden zien.

Kun je als band na vijftien eerder uitgebrachte albums je fans en luisteraars nog verrassen? Jazeker dus want met KG brengt de Australische formatie ons een sound die we nog niet eerder van hun kenden. KG is één van de meest opwindende psychrockalbums van 2020 en een bijzonder muzikale ervaring. Nu al nieuwsgierig naar 2021 want de band heeft aangekondigd volgend jaar twee albums uit te brengen. Veel luisterplezier.

Psychedelia / Rock