2020-03-14 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / R&B
8,5

King Solomon Hicks - Harlem

King Solomon Hicks is een rijzende ster binnen de Blues-wereld in de VS. De 24-jarige zanger én nu al gitaarvirtuoos brengt zijn debuutalbum Harlem uit waarop elf tracks te beluisteren zijn.

New York, Music City
Harlem is natuurlijk de verwijzing naar die roemruchte wijk in New York; in een interview gaf hij aan dat Harlem nog nét geen New Orleans is (“where music is 24 hours a day”) maar het komt er dicht bij. New York City is natuurlijk de stad waar heel, heel veel grote namen vandaan komen en Harlem in het bijzonder met sterren als Al Pacino, George en Ira Gershwin, Sammy Davis Jr., Sonny Rollins enz. Hicks speelt al sinds zijn 6e gitaar, stond op zijn 15 op het podium van The Cotton Club en daarna bouwde hij stapje voor stapje aan zijn carrière. Hij speelde inmiddels samen met namen als Beth Hart en Joe Bonamassa en voor dit album kreeg hij de hulp van producer Kirk Yano die zelf al meerdere Grammy’s ontving. (o.a. Miles Davis, Public Enemy). Samen werkten ze een kleine twee jaar aan Harlem en het eindresultaat mag er zijn.

Ongekend talent
Hicks opent met het soepele en vlotte ‘I’d Rather Go Blind’, een nummer qua zang en gitaarspel aan de stijl van Robert Cray doet denken. Met een energieke cover van B.B. King’s ‘Every Day I Have The Blues’ schakelt hij door en al snel raken we overtuigd van het talent van deze pas 24-jarige Hicks. Met ‘What The Devil Loves (Fred Koller) vertraagt hij wat en zoekt hij vervolgens de randjes van de R&B op, iets wat hij bij de Sonny Boy Williamsons cover ‘Help Me’ nog maar eens verfijnd over doet. Zo is Harlem een album met heel bewuste keuzes van Hicks. Dat horen we ook bij de ingetogen en verrassende uitvoering van ‘I Love You More Than You’ll Ever Know’ (Blood Sweat & Tears) waar Hicks zelfs een vleugje Latin toevoegt. Maar natuurlijk is het de Blues die overwint en op tracks als ‘Headed Back To Memphis’ en ‘It’s Alright’ komt de puurheid naar boven drijven. Naast deze collectie prachtige songs durft hij het ook nog aan om wat instrumentale nummers op deze plaat te zetten zoals ‘421 South Main’ en ‘Love Is Alive’ waar de saxofoon en gitaar de hoofdrol opeisen.

King Solomon Hicks is een aanstormend talent die in de VS al vergeleken wordt met illustere namen als Stevie Ray Vaughan en Joe Walsh. Harlem bewijst dat Hicks in staat is eigen werk uit te brengen maar ook bestaande nummers, al dan iet uit een totaal ander muziekspectrum, volledig naar zijn hand te zetten. Voor de liefhebbers van Blues een aanrader en een nieuwe muzikale parel.  Veel luisterplezier.

Blues / R&B