Kinks – Lola Versus Powerman and Moneyground pt. 1 (2020)

Label: BMG

2020-11-13 07:00:00 • min lezen

7,5

De Britpop van tegenwoordig kent zijn oorsprong bij enkele bands uit de jarn 60. Natuurlijk kent iedereen the Beatles de popliedjes en maatschappelijke teksten wisten te smeden. Rolling Stones die de rock and roll maken en The Who ging even steviger te keer ging.
Maar de onderschatting van The Kinks is hier op het vaste land groot. In de UK zijn the Kinks een van de grondleggers van de Britpop.

Het concept album Lola Versus Powerman and Moneyground uit 1970 is het achtste album van the Kinks. Het album gaat over de muziekindustrie waar nogal wat vraagtekens bij gelegd wordt. Het begint bij een liedje maken  en dit aan derden laat horen (‘Strangers’).  Over de publishers die geld willen wanneer je song bij hun onderbrengt (‘Denmark Street’ en ‘Get Back in Line’). De hitmakers danwel pluggers die ook weer hun deel willen op je als artiest in het meest populair programma te krijgen (‘Top of the Pops’, ‘This Time Tomorrow’ en ‘Money Ground’). De tijdrovende promo tournees (‘Long Way From Home’). De heren om de band die hun zakken vullen (‘Rats’ en ‘Apeman’). NA het lopen in de pas dat je je beseft dat je groot genoeg bent op uit het keurslijf te kunnen stappen (‘Got To Be Free’), waarna alles weer van vooraf aan begint.

Alleen de hit ‘Lola’ hoort niet op dit album thuis. Het nummer is even voordat Ray Davies zijn verhaal wil doen al opgenomen. Vandaar de naam en met deze uitvoering krijgt de luisteraar nog alternatieve versies van ‘Lola’ en de rest van het album. De live uitvoeringen, remixen en demo takes zijn op dit album opgepoetst zodat het weer prima aan te horen is.

Het is een belangrijk album voor de muziekindustrie. De band schopt openlijk tegen het systeem dat met de digitalisering veranderd is. Althans dat lijkt zo, want we kennen op de dag van vandaag hetzelfde systeem. De huidige vrijheid voor de muzikant (lees spotify) wordt bepaald door uploads promo’s en betaalsystemen van tussenliggende partijen oftewel de marketing. De artiest zelf verdiend een minipercentage van de stream/download. De tussenliggende partijen sturen de rekeningen voor hun diensten, tournees zijn alleen mogelijk door boekingskantoren  enzovoort.
en dan houdt de artiest er misschien nog iets aan over. Want succes binnen de muziek is met een mooi album geen garantie.