2015-04-25 07:00:00 • 6 min lezen

Kiske/Somerville - City Of Heroes

Kiske/Somerville – City Of Heroes

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7/10

Poging

Alweer het tweede album dat Michael Kiske (ex-Helloween) en Amanda Somerville (Avantasia) samen maken. Ditmaal komt de bijbehorende muziek uit de koker van de twee heren die ook al verantwoordelijk waren voor het schrijven van de duo-albums van Jorn Lande en Russell Allen: Mat Sinner en Magnus Karlsson (beiden van Primal Fear). En daarmee zeggen we het eigenlijk al, want stilistisch gezien ligt dit werk wat in het verlengde van die A&L platen. Wat afwijkt hier is dat er wat Nighwish-invloeden in lijken te zijn verwerkt, want een song als ‘Walk On Water’ had bijvoorbeeld ook zo op de laatste plaat van de Finnen kunnen staan. En zo zijn er nog wel een paar. Iets meer symfonische pop dan metal dus en zelfs wat AOR in de staart.

Secondant

De stemmen van Kiske en Somerville gaan goed samen al maakt laatstgenoemde wel iets meer indruk waardoor het hier en daar lijkt alsof Kiske tot een soort van secondantenrol gedegradeerd is. Van die taak kwijt hij zich uitstekend overigens, maar ik weet niet of dat echt de bedoeling was. Muzikaal is dit album zeker smakelijker dan z’n toch wat saaie voorganger, maar, zoals dat zo gaat bij veel van dit soort gelegenheidsalbums, het gaat toch wat ver om dit dan maar als een subliem meesterwerk te betitelen. Daarvoor  is het dan weer net iets te generiek en mist het de waarlijk memorabele songs. Niet dat het hier wemelt van de stinkers overigens want daarvoor verstaan Sinner en Karlsson hun vak als songsmeden gewoon te goed. Je mist als luisteraar gewoon het type songs waardoor je rechtop uit je stoel komt te staan. De opbouw van elk van deze tracks lijkt ook een bepaald soort volgorde te kennen wat de uniciteit van de songs an sich bepaald niet ten goede komt.  Alleen de ballad ‘After The Night Is Over’ en de afsluiter ‘Right Now’ onderscheiden zich in (zeer) positieve zin van het gros hier en zijn daarmee meteen de prijsnummers van deze plaat.

Luisterervaring

Dus, tja, wat moeten we hiermee? Het geheel is vakkundig ingespeeld zoals je zou verwachten wanneer het gaat om muzikanten zoals deze en de luisterervaring op zich is best aangenaam. Geniet je van het werk van bands als Edguy, Avantasia of van de andere gelegenheidsprojecten op het Frontiers label dan val jij je beslist geen buil aan dit album. Veel nieuws zul je hier niet aantreffen, maar desondanks is het best leuk vertoeven met Kiske, Somerville en de twee Primal Fear kompanen. Geen essentiële aanschaf verder, wel een aardige.

Eindoordeel: 7/10