Kloot Per W brengt Velvet Underground terug!

Label : Starman

2018-09-13 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Rock
7

Kloot Per W - Inhale Slowly and Feel

Claude Perwez klinkt misschien niet bekend in de oren, maar we kennen deze Belgische multi-instrumentalist en alleskunner misschien beter als Kloot Per W. Nu is hij terug met een album vol covers van The Velvet Underground, één van de toonaangevende bands uit de eind ’60-er en begin ’70-er jaren met Lou Reed en John Cale als bekendste bandleden.

Alleskunner
Kloot Per W is een ongekende duizendpoot; hij bouwde de laatste 40 jaar een indrukwekkende discografie op maar we kennen hem natuurlijk als eerste uit zijn periode als bassist bij The Misters en als gitarist bij The Employees. Met zijn muzikale ervaring weet hij in 1986 de finale van Humo’s Rock Ralley te behalen sindsdien is hij een soort van creatieve duizendpoot gebleken; van het als muzikant deel uit maken van diverse bands (o.a. De Kreuners) via muzieksamensteller bij Studio Brussel tot verdienstelijk schilder. Kloot Per W kan en doet het allemaal. Al eerder liet hij zich verleiden tot het opnemen van materiaal van artiesten die hij bewondert zoals The Ramones en The Beatles en nu toont hij met Inhale Slowly And Feel zijn voorliefde voor The Velvet Underground.

Dicht bij het origineel
Op het album blijft Kloot Per W over het algemeen dicht bij het origineel. Op de LP zijn tien tracks terug te vinden die door de Belg uitgekozen zijn en op de bijgevoegde bonus-cd zijn nog eens vijf tracks te bewonderen. Opvallend is dat we Claude’s dochter Mona op dit laatste werk mogen bewonderen; ze neemt de plaats in van Maureen Tucker op het origineel en laat ‘Afterhours’ als het ware “fris” klinken. Op de bijgevoegde cd horen we haar aangename stem ook op deze uitvoering van ‘Femme Fatale’. Een talent blijkt wel. Zoals gezegd blijft de Belgische alleskunner dicht bij de originele versies maar toch zet hij een nummer als ‘European Sun’ erg “vet” aan door de diepe bas terwijl hij een nummer als ‘Foggy Notion’ misschien net iets meer Rock ’n Roll meegeeft. Verder is het een mooie tijdreis geworden door het oeuvre van de V. Underground met nummers als ‘Real Good Time Together’, Lady Godiva’s Operation’ en ‘Waiting For The Man’.

Ook op dit album is het Kloot Per W die de grote animator is. Hij speelde bijna alle instrumenten zelf, nam zelf alles op en was ook nog producer van zijn eigen plaat. Voor de Velvet Underground zal dit album waarschijnlijk een must-have zijn al is het aantal covers van deze toonaangevende band niet meer te tellen. Voor iemand die niet bekend is met deze muziek is het een eigentijdse kennismaking. Veel luisterplezier.

Pop / Rock