Nieuw verfrissend album van Korey Dane is nu uit

2017-06-17 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Korey Dane - Chamber Girls

In een interview vertelde Korey Dane over zijn nieuwe album “It’s A Rock ‘n’ Roll Album / It Talks About Important Shit”. Deze uitspraak blijft natuurlijk subjectief en persoonlijk gekleurd. Het is dan ook aan de luisteraar om dit nieuwe album Chamber Girls te beoordelen en er zelf wat van te vinden.

Label : Innovative Leisure

Geheel analoog opgenomen
Dane is zo’n Californian “dude”, opgegroeid in Long Beach en naar eigen zeggen zijn de stigma’s ook echt waar; surfen op de oceaan, skateboarden en muziek onder de Californische zon. Na het eerder positief ontvangen Youngblood is daar nu zijn nieuwe album Chamber Girls, dat hij met behulp van vrienden in ongeveer vier dagen opnam in de Valentine Recording Studios. Het album is, mede onder de tijdsdruk, vrijwel geheel live en analoog opgenomen. Resultaat is dat het album een lekkere klank en sfeer krijgt die je doet denken aan eerder werk van namen als Dylan, Springsteen en The Counting Crows.

Van singer/songwriter tot Rock ‘n’ Roll
Chamber Girls kent elf songs die een breed spectrum bestrijken ondanks dat Dane wel altijd binnen veilige lijntjes kleurt. Opener ‘Half Asleep’ knalt lekker uit je speakers waarna hij ons met ‘Charlie Handsome’ trakteert op een innemend midtempo nummer. Met ‘Hard Times’ pakt hij weer uit met een redelijk breed instrumentarium. Na die swingende opening is daar ineens ‘Heart Out West’, één van de betere nummers dat door de pedal steel en de piano een countryachtig karakter krijgt en wel een erg lekkere “vibe” kent. Gaandeweg het album stijgt de waardering voor het aangename stemgeluid en songwriterswerk van Dane en instrumenten als pedal-steelgitaar, orgel en strijkers worden subtiel toegevoegd. Helemaal terug naar de singer/songwriter roots is het akoestische en persoonlijke ‘Always’. Recht toe-Recht aan ‘Rock ‘n’ Roll horen we bij ‘Lovesick In A Hotel Wilddire’, een beetje psychedelica bij ‘Down In A Hole’ en lekkere indiepop bij nummers als ‘Valeria’ en het tot de verbeelding sprekende ‘The Knife Got Cold’ dat ook weer heerlijke soepele riffs kent.

De analoge opname van dit album is terug te horen maar werkt absoluut niet nadelig. Integendeel. Het maakt de elf indie popsongs sterker en karaktervoller. Dane slaagt erin om een pakkend album te maken met songs die je afzonderlijk in een zelf samengesteld playlist kunt beluisteren maar Chamber Girls rendeert ook meer dan prima als volledig album. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter