Indrukwekkend nieuw album voor Kovacs

Indrukwekkend nieuw album voor Kovacs

2018-08-28 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Kovacs - Cheap Smell

Sharon Kovacs is terug met Cheap Smell, de opvolger van haar succesvolle debuutalbum Shades of Black uit 2015, waar ze lovende kritieken voor ontving en maar liefst in 36 landen een hitnotering opleverde.

Liam Howe
Een tweede album voelt vaak als het moment van de waarheid, vooral als je debuutalbum succesvol is geweest. De verwachtingen zijn hooggespannen, ook bij Sharon Kovacs, niet in de minste plaats ingegeven door het feit dat ze tot één van de grote talenten van de Nederpop is gebombardeerd. Vanuit de muziekscene en “open Mic”-avonden in Eindoven was daar dat succesvolle debuut. Voor deze opvolger riep ze de hulp in van producer Liam Howe (Lana Del Rey, Adèle) die blijkbaar precies de juiste snaar weet te raken en de demonen en ervaringen uit het leven van Sharon muzikaal vorm weet te geven.

(semi)autobiografisch
Het album kent maar liefst vijftien tracks waarvan er een aantal erg persoonlijk en (semi)autobiografisch zijn waardoor ze haar ziel spreekwoordelijk bloot legt. Luister maar eens naar het indringende ‘Mama & Papa’ over de vader die ze nooit heeft gehad en gekend. (Mama, mama, when I was born / Where was daddy and why did he go? Was he no good to you, mama?). Die persoonlijke noot is ook voelbaar op ‘Adickted’, waar ze op een creatieve manier met letters, woorden en klanken speelt en ze het verhaal verteld van een ex-geliefde die ze verliest aan een cocaïneverslaving. Ook zogenaamde “foute” vriendjes komen aan bod. Op het soulvolle en dansbare ‘Black Spider’ en ‘Play Me’ haalt ze herinneringen op en roept haar stem vergelijkingen op met Amy Winehouse.

Soulstem
Toch is niet alles kommer en kwel; luister maar eens naar de single ‘It’s The Weekend’, een zonnig, vrolijk en aangenaam klinkend reggaepopnummer dat duidelijk maakt dat je met een jointje in de hand je het weekend prima door kunt komen. Een gratis levensles waarschijnlijk van Sharon. Overigens is die donkere soulstem natuurlijk één van de sterke troeven. Luister maar eens naar sensuele ‘Midnight Medicine’ dat door de blazers een lekkere “vibe” meekrijgt en albumopener ‘Priceless’.  Van een totaal andere orde is ‘Freakshow’, een nummer waar de invloed van de producer Liam Howe duidelijk hoorbaar is want de vergelijking met Lana del Rey ligt op de loer. Titelsong ‘Cheap Smell’ klinkt al wat donkerder en heeft de grandeur van een soundtrack. Als Sharon nog verder de duisternis opzoek horen we een nummer als ‘Oblivion’. Op het laatste deel van het album is daar de krachtige soulballad ‘Skyscraper’ en de prachtig ingetogen gezongen pianoballad ‘The Final Tune’.

De hoge verwachtingen worden ingelost; zoveel is wel duidelijk. Cheap Smell is een meer dan waardige opvolger van het debuut geworden waarbij Sharon niet altijd de meest veilige weg bewandeld en haar ziel openlijk bloot legt. Het fraai vormgegeven bijvoegde boekje geeft je de kans om alles nog eens na te kunnen lezen. Een Nederpopalbum van internationale allure. Veel luisterplezier.

Kovacs Live:
5 Sep. : TivoliVredenburgUtrecht, Netherlands
15 Sep. : MuziekgieterijMaastricht, Netherlands