Krista Shows - Prone To Wander

Label : Frumabuv Records

2020-07-26 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Singer-songwriter
8,5

Krista Shows - Prone To Wander

Het zal je maar gebeuren; heb je al je het al geld dat je in tien maanden werken als serveerster in het opnemen van een album gestoken, is daar ineens die pandemie. Toch heeft het debuutalbum Prone To Wonder van de Amerikaanse singer/songwriter Krista Shows inmiddels onze aandacht getrokken.

Muzikale volwassenheid
Covid-19 heeft een ongekende impact op de totale muziekindustrie. Releases worden naar voren gehaald of juist verschoven en logistiek is ook alles anders. Ook voor de Amerikaanse singer/songwriter Krista Shows ziet de wereld er helemaal anders uit dan ze kon vermoeden. Met haar verdiende geld als serveerster kreeg ze de gelegenheid om haar debuutalbum op te nemen met producer Stu Cole en een aantal prima muzikanten. In de Dial Back Sound in Mississippi nam ze haar debuutalbum Prone To Wonder op en de tien tracks vallen meteen op door hun muzikale volwassenheid.

Maatschappelijke betrokkenheid
De eerste dertig seconden is daar misschien nog enige twijfel en fronsen we misschien onze wenkbrauwen maar dan weten we het zeker; het diepe timbre van het stemgeluid behoort absoluut tot een vrouwelijke zangeres toe. Met de opener ‘For Whom The Bell Tolls’ maken we kennis met die authentieke en nu al wat doorleefd klinkende stem van de pas 31-jarige Krista. Vervolgens verrast ze ons met het innemende ‘Ain’t Your Fault’ en het melancholieke ‘Hell Or High Water’ en wat meteen opvalt is haar volwassen manier van tekst schrijven en de maatschappelijke betrokkenheid. Na deze sterke opening krijgen we met ‘Glory Glory’ het eerste uptempo nummer. Een wat Honky-Tonk-achtige track met ook nog wat gospel invloeden en weer neemt ze ons mee naar dat zuidelijke deel van de VS (“While I skinny dip in the Mississip / And wash all my sins away”) waar ze opgroeide en haar roots zich bevinden. Die afkomst is ook duidelijk in de wat treurige titelsong maar evengoed weet ze samen met haar bandleden én haar stem hier geen tranentrekker van te maken.

Eenzaamheid is voelbaar
Het mooie van dit debuut is dat Krista in staat is om binnen dat gestigmatiseerde genre Country toch al een volwassen eigen sound neer te zetten. Want ook het uiterst dansbare ‘Twenty-Two’ met onmiskenbare Country-kenmerken weet ze toch naar haar hand te zetten zonder die bekende zoete glazuurlaag die we zo vaak horen bij artiesten uit steden als Memphis en Nashville. Het midtempo ‘It Is Gone’ is mooi door eenvoud en het thema eenzaamheid sijpelt door de tekst heen en het gemis van een vriend of dierbare is duidelijk hoorbaar in ‘Lanie’s Song’ als we haar “And my heart aches every single day / At a yellow rose or a red headed babe / And there lies a hole down in my soul / That you only fill, I miss you still” horen zingen. Persoonlijk vind ik het laatste deel van dit debuut het beste; ‘Orphan Land’ is prachtig en met de vrijwel akoestische afsluiter ‘Full Of Sin’ deelt ze haar persoonlijke overpeinzingen nog eens met ons (“I am a girl that’s full of sin / I’ve done some harm, less outward than in / I drink and I smoke, I play music with friends / I have no regard, my mercy runs thin”.

De Amerikaanse heeft een stemgeluid dat je na één luisterbeurt uit duizenden zult herkennen. Die authenticiteit én haar talent om mooie liedjes en teksten te kunnen schrijven zorgt ervoor dat dit debuut ver boven het gemiddelde maaiveld uitsteekt. De nieuwsgierigheid naar meer materiaal is prominent aanwezig want Prone To Wonder is een hele mooie plaat geworden die de nodige aandacht verdient. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Singer-songwriter