2016-05-28 07:00:00 • 6 min lezen

Kristin Kontrol – X-Communicate

Kristin Kontrol – X-Communicate

Label: Sub Pop

Eindoordeel 7,5/10

Lege stadions

Hier in Nederland zullen de stadions niet en masse uitverkopen als de Dum Dum Girls uit Amerika op bezoek komen en ook in het thuisland was deze girlband met name een underground aangelegenheid. Prettige, alternatieve popliedjes met een knipoog naar de jaren ’60 en jaren ’80 en een bijbehorend imago. Mastermind achter het geheel was Dee Dee, die in het bevolkingsregister gewoon onder de naam Kristin Welchez door het leven gaat, en die zich nu weer onder een ander alias stort op een iets dat volledig van haarzelf is. Zo is Kristin Kontrol geboren en haar eerste album draagt de prachtige naam ‘X-Communicate’, hetgeen in de verste verte niets te maken heeft met pausen die stuurse leiders of andere ketters de toegang tot de kerk ontzeggen. Nee, op dit album gaan we heerlijk terug naar een tijd dat Roxy Music, New Order en Siouxie And The Banshees nog de hitlijsten bevolkten en de producties gladder waren dan de bol van Humberto Tan. Dertig jaar na dato en onder de bezielde productionele auspiciën van Kurt Feldman klinkt deze muziek nu hipper dan ooit en zou het me niet verbazen als Madonna zich de blonde haren uit de pruik zou trekken bij het horen er van. Wat zou die diva niet hebben gegeven om zo catchy en vers te klinken als Welchez doet hier.

Nagenoeg

Want dit is een nagenoeg perfecte popplaat. Flinterdun qua substantie, maar oh zo genadeloos als het gaat om zich aan je op te dringen. Het titelnummer heeft uw recensent niet meer verlaten sinds hij het voor het eerst hoorde en ook het bloedmooie ‘What Is Love’ is zo inten fijn dat zelfs het ramen lappen geen vervelende klus meer is. Het zijn slechts twee highlights uit de tracklist van tien, maar ze zijn wel exemplarisch voor hoe ambachtelijk Welchez haar liedjes heeft gesmeed tot instant hits. Meer kritisch observerend zien we echter ook wel dat het ene experiment wat meer beklijft dan het andere en dat songs als ‘Skin Shed’ en ‘Drive The Night’ toch wel heel erg weinig om het lijf hebben behoudens het repeterende refrein in het één en de sterke dancebeat in de andere. Maar omdat de natuur van het album er sowieso eentje is van vluchtigheid lukt het ze toch om niet geheel en al uit de toon te vallen ten opzichte van de andere muziek hier. Hetgeen dan ook wel weer een kunst is. Op plekken doet het album ook wel wat aan het dansbare werk van Allison Goldfrapp denken, zoals in het stampende ‘Face 2 Face’ dat feitelijk een jaren ’60 deuntje is verpakt in een ultramodern jasje.

Missie geslaagd

Missie geslaagd dus voor Welchez en daarmee dus waarschijnlijk ook het einde van Dum Dum Girls aangezien zij daar de hoofdschrijfster was en ‘X-Communicate’ niet of nauwelijks devieert maar juist verder bouwt op die sound. Een gemis is dat niet, maar een verse, meer succesvolle doorstart hopelijk wel. Binnen het gros van wat er zoal in popland verschijnt verdient dit album in ieder geval een prominente plek. Haar kracht is namelijk dat ze maar niet wil vervelen al weet je na één keer luisteren echt wel hoe elk nummer in elkaar steekt. Nee, het is de algehele prettigheid van het gebodene dat de luisteraar steeds weer terug naar de repeatknop lonkt Een ieder die de laatste twee albums van Madonna dus wat flauwtjes vond kan bij Kristin Kontrol met gemak in de herkansing, maar ook liefhebbers van catchy, dancy poptunes in het algemeen vinden bij de Amerikaanse schone voldoende soelaas.

Benieuwd hoe (en of!) dit avontuur zich verder zal gaan ontwikkelen. Het afsluitende ‘Smoke Rings’ doet in ieder geval voldoende aan de soundtrack van de film Blade Runner denken dus wellicht heeft de kameleon Welchez voor zichzelf al weer een volgende, andere stap geplot.

Wij houden haar in de gaten.

Eindoordeel: 7,5/10