2018-09-23 07:00:00 • 2 min lezen

Hiphop / Pop / Rap / Singer-songwriter
8

Kubilay Kaya - Wanneer Je Er Naar Luistert, Wordt Het Best Mooi (EP)

Kubilay Kaya treedt met zijn onlangs uitgekomen EP Wanneer Je Er Naar Luistert, Wordt Het Best Mooi voor de eerste keer in zijn carrière écht in de spotlights.

Zeven liedjes over zeven vrouwen
De inmiddels 39-jarige schrijver/producent werkte in het verleden met grote namen in de Nederlandse Rap-scene en samen met zijn Marokkaanse vriend Ali B en schreven ze de grote hit Leipe Mocro Flavour. Bijna 40 en een aantal levenslessen wijzer besloot Kaya terug te keren naar zijn geboorteplaats Bergen Op Zoom om daar in alle rust liedjes te schrijven en met bekenden een ingetogen EP te produceren; Zeven Nederlandstalige liedjes die verhalen vertellen over zeven vrouwen variërend van vervlogen liefdes tot en met de onvoorwaardelijke liefde voor zijn dochtertje. Zelf zegt hij over dit proces: “Voorheen paste ik een refreintje nog weleens aan in de hoop dat Edwin Evers het dan zou draaien. Dat is voorbij, al vind ik wel dat ik nog altijd toegankelijke muziek maak. Die kwam nu alleen volledig anders tot stand. Het is geen hiphop meer. Vanaf nu maak ik nooit meer kunst zonder dat het mijn hersens uitdaagt.”

Van intens naar ingetogen
De zeven nummers zijn een combinatie van hip-hop beats, Rap, Pop en elektronica en Kaya verrast vocaal vooral door zijn ingetogen zang en de gesproken tekst. Het album trapt af met ‘Volgens Mij wordt Het Mooier’ waar het orgeldeuntje en de melodie er voor zorgen dat het in evenwicht is met de Hip Hop. ‘Best Wel Moeilijk, Toch’ is één van de meest intense nummers op deze EP met ook weer een gastrol voor zangeres Sanne Feenstra, waar we bij het wat mysterieuze ‘Azuurblauw’ voor de eerste keer kennis mee maakten. Een nummer als ‘Funda’ is wat lichtvoetiger en met ‘In De Ster’ noemen we misschien wel de beste track; mooie melodie met een beat maar door de akoestische gitaar (Virgil van Vurchom) en de meerstemmigheid met zangeres Karlijn Brouwers krijgt het nummer een ziel.

Wanneer Je Er Naar Luistert, Wordt Het Best Mooi is een titel die in de kern cynisch is en veel zegt over Kubilay Kaya. Daar waar hij in het verleden niet in de spotlights wilde staan en stond en eigenlijk heel bescheiden was naar mensen om hem heen treedt hij nu wél naar buiten. Overigens met een productie waar hij geheel achter staat en met behulp van vrienden uit zijn directe omgeving. En terecht. Kaya zet Rap en Hip-Hop op deze EP in een nieuw daglicht en wat deze recensent betreft is het een meer dan geslaagd project. Veel luisterplezier.

Hiphop / Pop / Rap / Singer-songwriter